بازار لپ‌تاپ در آرامش

بازار دیجیتال- بالاخره ثبات و آرامش، پس از مدت‌ها به بازار لپ‌تاپ بازگشت و این کالا طی یک هفته اخیر، بازار تقریبا پررونقی داشت. رنجبر، یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: نوسانات شدید قیمت که طی چند هفته گذشته در بازار شاهد آن بودیم اکنون جای خود را به ثبات قیمت و رشد آمار فروش داده است و در حال حاضر کمتر شاهد عرضه محدود مدلی خاص در بازار هستیم.

به گفته این فروشنده، طی دو هفته اخیر، پس از عرضه گسترده مدل‌های جدید به بازار و همچنین عرضه مجدد مدل‌های کمیاب، نه تنها نمایندگی‌های فروش، بلکه برخی از فروشندگان که لپ‌تاپ‌های خود را با قیمت بالاتر از نرخ نمایندگی به فروش می‌رساندند قیمت‌ها را کاهش داده که این اقدام رشد میزان فروش لپ‌تاپ را به همراه داشته است.

احدی، یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: لپ‌تاپ‌های Toshiba و sony که از برندهای پرفروش این کالا در بازار هستند طی یک تا دو هفته اخیر نیز از فروش بالاتری نسبت به سایر برندها برخوردار بودند.

این فروشنده مدل‌های M۸-S۸۰۱۱ از لپ‌تاپ‌های Toshiba و مدل VGN-FZ۱۵ از لپ‌تاپ‌های سونی را جزو لپ‌تاپ‌های جدید و پرفروش بازار طی دو هفته اخیر معرفی کرد که به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۴۳۰هزار و یک‌میلیون و ۷۸۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

صارمی، یک فروشنده دیگر نیز مدل‌های L۴۰ و ۴۴۹۹-A۱۳۵ و A۱۰۰-VA۵ از لپ‌تاپ‌های Toshiba که قیمتی زیر یک‌میلیون تومان دارند را جزو لپ‌تاپ‌های پرفروش بازار معرفی کرد.

یک فروشنده دیگر نیز از عرضه مدل G۴۵-AV۶۸۰ از لپ‌تاپ‌های Toshiba طی چند روز آینده خبر داد.به گفته وی G۴۵-AV۶۸۰ دارای ویژگی‌هایی چون تجهیز به پردازنده Santa Rosa T۷۳۰۰، حافظه(۱۶۰+۱۶۰) اS+ا۳۲۰ ا، Rom ۲۰۴۸ DDRII و صفحه نمایش ۱۷ اینچی از نوع WUXGA است و با نمایندگی رسمی آفتاب شرق وارد بازار خواهد شد.

فروشندگان همچنین از فروش بالای مدل TOاT۶۱ ۷۶۶۲ از لپ‌تاپ‌های IBM خبر داده و می‌گویند قیمت لپ‌تاپ‌های IBM نه تنها طی دو هفته اخیر ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است بلکه برخی از نمایندگی‌های فروش با فروش اقساطی لپ‌تاپ و یا در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای خریداران در صدد هستند تا آمار فروش لپ‌تاپ‌های این شرکت را بالا ببرند.

یکی دیگر از فروشندگان از فروش پایین لپ‌تاپ‌های APPLE در ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: لپ‌تاپ‌های APPLE در ایران کاربرد چندانی ندارند. چرا که این لپ‌تاپ‌ها مخصوص انجام امور گرافیکی سنگین بوده و به سختی ارتقا می‌یابند.

همچنین نرم‌افزارهای این لپ‌تاپ‌ها در بازار بسیار کمیاب و گران قیمت هستند.

این در حالی است که مسوول فروش شرکت نقش (نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های APPLE)، در این زمینه می‌‌گوید: به رغم ادعای برخی فروشندگان در مورد فروش پایین لپ‌تاپ‌های APPLE در بازار، لپ‌تاپ‌های این شرکت در بازار نه تنها فروش پایینی ندارند بلکه از طرف گروه خاصی از خریداران مورد استقبال قرار می‌گیرند. وی مدل‌های MA۴۷۲LL/A و MB۰۶۲LL/A از لپ‌تاپ‌های APPLE را جزو پرفروش‌های این برند در بازار معرفی کرد که به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۵۷۰هزار و یک‌میلیون و ۵۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند و برای انجام امور گرافیکی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی همچنین از ورود مدل MB۰۶۱LL/A از لپ‌تاپ‌های این شرکت طی روزهای آینده خبر داد و تجهیز به پردازنده Core ۲Duo T۷۲۰۰، حافظه ۸۰+Sا، Ram ۱۰۲۴ DDR۲ و صفحه نمایش ۳/۱۳اینچی از نوع Giossy wxGA را از ویژگی‌های این لپ‌تاپ عنوان کرد.

سمندری یک فروشنده دیگر در زمینه ثبات قیمت لپ‌تاپ در بازار می‌گوید: اگرچه قیمت لپ‌تاپ تا قبل از تعطیلات چند روزه آخر هفته ثابت بوده است ولی این احتمال که پس از تعطیلات شاهد رشد قیمت‌ها باشیم، چندان بعید نیست.

این فروشنده معتقد است، لپ‌تاپ از دسته کالاهایی است که هر از چندگاهی شاهد عرضه مدلی جدید و پیشرفته‌ از آن در بازار هستیم. پس ثبات قیمت این کالا نیز چندان پایدار نیست و این احتمال وجود دارد که با عرضه مدل‌های جدید به بازار، برخی از فروشندگان به منظور آماده‌سازی زمینه برای ورود مدل‌های جدید به بازار از عرضه مدل‌های پرفروش خودداری کنند و در نتیجه اتفاقی که طی یک ماه اخیر در بازار لپ‌تاپ شاهد آن بودیم، دوباره رخ دهد.