کامپیوتر‌های PC پرطرفدارترند

مینا صباغی

کامپیوتر امروزه به یکی از وسایل ضروری خانه‌ها تبدیل شده است .در سال‌های نخست فراگیر شدن استفاده از کامپیوتر، بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری با قابلیت‌های محدود و امکاناتی ساده در اختیار مصرف‌‌کنندگان قرار می‌گرفت، اما امروزه در پی پیشرفت تکنولوژی، بازار کامپیوتر از تنوع فوق‌العاده‌ای برخوردار شده و برای عرضه هرکدام از این سیستم‌های کامپیوتری چندین تولید‌کننده اسم و رسم‌دار با یکدیگر رقابت می‌کنند، البته این تنوع بالا در بازار انواع کامپیوتر شرایطی را به وجود آورده است که بسیاری از خریداران به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و با وسواس خاصی اقدام به خرید آن کنند.به راستی شما برای خرید یک کامپیوتر خانگی به کجا مراجعه می‌کنید؟ در بازار کامپیوتر ایران خریداران بیشتر سعی می‌کنند در هنگام انتخاب سیستم موردنیاز خود به یک فرد آشنا مراجعه کنند تا از این طریق با اطمینان کامل خرید کرده باشند.

قدرت انتخاب بیشتر است

امروزه با توجه به نیاز بیشتر افراد جامعه به سیستم‌های کامپیوتری این شرایط به وجود آمده تا متقاضیان از طریق روش‌های گوناگون به خرید و تهیه آن اقدام کنند، به طوری که در پی این احساس نیاز شرکت‌های زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در بازار فروش کامپیوترهای قسطی کرده‌اند. از سوی دیگر با افزایش تبلیغات و شرایط خرید گوناگونی که توسط این شرکت‌ها صورت گرفته، توجه بسیاری از خریداران به سمت خرید کامپیوترهای قسطی جلب شده است.

عده‌ای از فعالان بازار فروش سیستم‌های کامپیوتری بر این عقیده‌اند که بازار خرید کامپیوتر‌های اقساطی به مراتب پررونق‌تر از خرید نقدی آنها است.

«محمد نصراللهی»، مدیرعامل شرکت کرسی رایانه در این زمینه می‌گوید:‌ یکی از مزایایی که خرید کامپیوتر به صورت قسطی برای خریدار به همراه دارد، این است که بدون پرداخت قسمت عمده هزینه خرید می‌توان صاحب یک سیستم کامپیوتر شد. به اعتقاد وی، یکی از نکاتی که در هنگام خرید کامپیوتر قسطی باید به آن توجه داشت، بررسی و مقایسه قیمت‌های گوناگون کامپیوترهای قسطی با هم و با نوع خرید نقدی آن است.به گفته نصراللهی در حال حاضر بیشتر سیستم‌های کامپیوتری که از طریق خریداران تهیه می‌شود، به شکل اقساطی است، هر چند که بعضی از این خریداران توان خرید نقدی این محصول را دارند اما ترجیح می‌دهند از شکل خرید اقساطی آن استفاده و سرمایه اصلی خود را صرف کارهای دیگری کنند.وی شرایط فروش کامپیوتر قسطی شرکت کرسی‌رایانه را بدون دریافت پیش پرداخت اعلام می‌کند و می‌گوید: تمام کامپیوترهای PC که این شرکت عرضه می‌کند، به صورت اقساط ۲۴ ماهه است که بسته به نوع سیستم، مبلغ قسط ماهانه آن بین ۱۹ تا ۲۰هزار تومان متغیر است.

وی همچنین میزان بهره‌ای را که این شرکت از طریق فروش اقساطی سیستم‌های PC به دست می‌آورد، بین یک تا ۲درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: «کرسی رایانه در ارائه کامپیوترهای قسطی برای خریداران این شرایط را فراهم می‌کند تا آنها بتوانند تجهیزات و قطعات خارجی سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنند، اما خریدار در انتخاب قطعات داخلی کامپیوتر چندان نقشی ندارد، بلکه این شرکت است که نوع و مارک قطعات داخلی سیستم‌ها را انتخاب می‌کند.

شرایط مختلف فروش کامپیوترهای قسطی

شرکت‌های کامپیوتری گوناگونی که به ارائه سیستم‌های اقساطی می‌پردازند، برای فروش محصولات خود شرایط مختلفی دارند. برخی از این شرکت‌ها برای فروش انواع سیستم شرایط کاملا اقساطی بدون پیش پرداخت را در نظر می‌گیرند و برخی نیز فروش سیستم‌ها را در اقساط بلندمدت ۲۴ تا۴۰ ماه پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که عده‌ای از این شرکت‌ها دریافت مبلغی حدود یک سوم هزینه را به عنوان پیش پرداخت همراه با اقساط ۲۰ تا ۲۴ ماهه جزو شرایط فروش سیستم‌های خود اعلام می‌کنند.«اصلاحی» یکی از فروشندگان انواع سیستم‌های اقساطی در زمینه شرایط متفاوت شرکت‌های مختلف فروش کامپیوتر می‌گوید: «برخی از شرکت‌ها با این عنوان به ارائه اقساطی انواع سیستم می‌پردازند که هیچ‌گونه سود بالایی برای فروش محصولات خود در نظر نمی‌گیرند و تنها ۵/۱ تا ۲درصد سود از طریق فروش سیستم نصیب آنها می‌شود.این در حالی است که با اعلام مبلغ بیشتری برای سیستم‌های خود سود کمتری از طریق اقساط ماهانه دریافت می‌کنند، خریدار نیز تصور می‌کند سیستم خود را با قیمت مناسب و سود پایین خریداری کرده است. در صورتی که قیمت اولیه اعلام شده برای سیستم مورد نظر بسیار بالاتر از سود ۲درصدی است که این فروشندگان دریافت می‌کنند، به طوری که میزان این سود را حدود ۳تا۴درصد می‌توان در نظر گرفت.

فروشگاه‌هایی که با مراکز دولتی کار می‌کنند

با گسترش و رونق گرفتن خرید کامپیوتر اقساطی از سوی برخی از مراکز و ادارات دولتی، شرکت‌های بزرگی نیز شکل گرفتند و در زمینه بازار فروش کامپیوترهای قسطی نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی ترتیب داده‌اند.

البته یکی از دلایلی که موجب رونق و دوام سیستم فروش کامپیوتر در بخش دولتی شده است، به روش دریافت اقساط مربوط می‌شود، به طوری که خرید اقساطی کامپیوتر به شکل‌ عادی دردسرهای فراوانی همچون ضمانت باز پرداخت اقساط و نوع پرداخت را به همراه دارد، این در حالی است که اگر شخصی کارمند دولت باشد، شرایط خرید اقساطی انواع سیستم‌ برای آن شخص سهل‌تر خواهدبود، چرا که در این صورت امکان بازپرداخت اقساط از طریق سیستم مالی مجموعه امکان‌پذیر خواهد بود و اقساط ماهانه نیز از حقوق خریدار کسر و به فروشنده پرداخت می‌شود. نکته دیگر اینکه شرکت‌های فروشنده سیستم‌های اقساطی به ادارات دولتی، درصد سود کمتری نسبت به عرف رایج در بازار، از خریدار دریافت خواهند کرد که بدون شک به نفع خریدار است.اصلاحی همچنین درباره میزان اختیار خریدار در زمینه انتخاب قطعات و تجهیزات سیستم مورد نظر می‌گوید: «تجربه نشان داده که کامپیوترهایی که با این شیوه در اختیار خریدار قرار می‌گیرند، برای استفاده‌های عمومی مناسب است اما برای انجام کارهای تخصصی مراجعه به فروشگاه‌های رایج بازار به صرفه‌تر است، چرا که در این حالت آزادی عمل خریدار در انتخاب نوع سیستم بیشتر است. اما در فروش اقساطی وابسته به مراکز دولتی، لیستی از قطعات داخلی و تجهیزات جانبی توسط فروشنده تهیه و بر اساس توافق نهایی با نماینده خریداران در داخل کامپیوترها نصب می‌شوند. از سوی دیگر ممکن است از ترفندهای مختلفی برای کاهش قیمت نهایی کامپیوترها استفاده شود که این ترفندها عمدتا به شکل استفاده از قطعات بی‌کیفیت و غیرمعتبر محدود می‌شود.

وام‌های مشکل‌گشا

علاوه بر فروشگاه‌هایی که به عرضه اقساطی انواع کامپیوتر برای مراکز دولتی و آزاد می‌پردازند، مراکز دیگری نیز در این زمینه شکل گرفته‌اند که با نام تعاونی خاص به فعالیت مشغول هستند که در این بین به تعاونی کارکنان آموزش و پرورش و تعاونی کارکنان فنی و حرفه‌ای می‌توان اشاره کرد.«نبی‌طبا» مدیر فروش تعاونی فنی و حرفه‌ای تهران در زمینه فروش اقساطی انواع کامپیوتر در این تعاونی می‌گوید: افراد زیادی هستند که توان خریداری انواع کامپیوتر را دارند اما ترجیح می‌دهند برای تهیه سیستم از طریق خرید اقساطی اقدام کنند و پول خود را در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنند و بعضی‌ها نیز واقعا توان خرید کامپیوتر به صورت نقدی را ندارند و مجبور هستند برای تهیه کامپیوتر مورد نظر خود به مراکز ارائه فروش اقساطی کامپیوتر مراجعه کنند.

وی همچنین فروش اقساطی کامپیوتر در این مجموعه را به صورت دریافت یک‌سوم مبلغ به عنوان پیش‌پرداخت اعلام می‌کند و می‌گوید: بقیه مبلغ خرید کامپیوتر به صورت اقساط ۱۲ماهه با سود یک درصد است، البته این سود از کارکنان سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت یک درصد دریافت می‌شود و برای افراد خارج از سازمان این سود به ۵/۱ تا ۲درصد افزایش پیدا می‌کند.فروش اقساطی نوت‌بوک با وام بانکی نوع دیگری از تسهیلاتی است که برخی از موسسه‌های مالی و اعتباری در جهت ارتقای سطح کیفی صنعت آی‌تی کشور در حال اجرای آن هستند که البته این کار را با کمک برخی از شرکت‌های کامپیوتری مطمئن انجام می‌دهند.

مبلغ وامی که این موسسات برای خرید اقساطی لپ‌تاپ به خریداران ارائه می‌کنند، تا سقف ۳میلیون تومان بوده ضمن اینکه میزان بهره بانکی آن نیز ماهانه ۲/۱درصد با اقساط بلندمدت ۲۰ماهه و بدون پیش‌پرداخت است.

فروش بالای اقساطی کامپیوترهای PC

شاید این تصور وجود داشته باشد که اکثر فروشگاه‌هایی که به فروش اقساطی انواع کامپیوتر می‌پردازند، در زمینه فروش اقساطی لپ‌تاپ بیشتر فعالیت می‌کنند، این در حالی که بیشتر شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه مایلند به فروش اقساطی انواع کامپیوترهای PC بپردازند.

شفیعی یکی از فعالان فروش کامپیوتر قسطی در این زمینه می‌گوید: بیشتر هم‌صنفان ما ترجیح می‌دهند در زمینه فروش اقساطی انواع کامپیوترهای PC فعالیت کنند، چرا که قدرت مانور انتخاب قطعات کامپیوترهای PC بیشتر از لپ‌تاپ است این در حالی است که قطعاتی که برای انواع لپ‌تاپ در بازار موجود است، از تنوع بالایی برخوردار نیست، ضمن اینکه میزان سودی که از فروش اقساطی انواع کامپیوترهای PC به دست می‌آید، نسبت به لپ‌تاپ بیشتر است.

نتیجه

در حال حاضر به نظر می‌رسد فروش اقساطی انواع کامپیوتر در بازار نسبت به نوع نقدی آن از استقبال بالاتری برخوردار است و هم‌زمان با افزایش تقاضا در این زمینه ارائه سیستم‌های کم کیفیت نیز رواج بیشتری پیدا کرده است.ولی به نظر می‌رسد دریافت وام و خرید نقدی کامپیوتر بهترین راه حل برای خلاصی از این سیستم‌های نه چندان مطمئن خواهد بود. هر چند راه‌حل جامعی نیست، اما بهتر از کلنجار رفتن با سیستمی نامطمئن و حواشی آن خواهد بود.