هفته گذشته بحث حذف هزینه نمایشگر تلفن‌همراه یکی از خبرهای داغ موبایل ایرانی بود. در حالی که خبرگزاری فارس هفته گذشته به نقل از صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از حذف هزینه نمایشگر اپراتور اول خبر داده بود و به واسطه درج این هزینه در قبض‌های صادر شده دوره گذشته که اخیرا توزیع شده، انتقاداتی را به شرکت ارتباطات سیار وارد کرده بود، اما روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه به نقل از مدیرعامل شرکت مخابرات ایران خبر داد که مصوبه حذف هزینه نمایشگر تلفن‌همراه هنوز به شرکت ارتباطات سیار ابلاغ نشده است.

به گفته فیضی، حذف هزینه نمایشگر از صورتحساب کارکرد تلفن‌همراه مشترکان زمانی اجرایی خواهد شد که از سوی سازمان تنظیم مقررات به طور رسمی ابلاغ شود.

در حالی که تالیا و ایرانسل، هزینه‌ای برای سرویس نمایشگر از مشترکان خود اخذ نمی‌کند، اما شرکت ارتباطات سیار که در‌حال‌حاضر بالغ بر ۱۷میلیون مشترک دارد، در هر دوره برای ارائه سرویس نمایشگر بالغ بر ۱۷۰میلیارد ریال از مشترکان خود دریافت می‌کند.

فیضی در حالی اجرایی شدن این مصوبه را منوط به ابلاغ سازمان تنظیم مقررات می‌داند که چندی پیش، محمود خسروی، رییس این سازمان از گرانی خدمات پیام‌کوتاه و نیز هزینه نمایشگر اپراتور اول گله‌مند بوده و خواستار کاهش قیمت خدمات پیام کوتاه و حذف مبلغ سرویس نمایشگر بوده است.

اولتیماتوم ۶ماهه برای برگزاری مناقصه اپراتور سوم

به گفته رییس کمیته مخابرات مجلس شواری اسلامی با ابلاغ مصوبه‌های لازم، مناقصه اپراتور سوم تلفن‌همراه باید تا ۶ماه دیگر توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شود.

رمضانعلی صادق‌زاده در گفت‌وگو با «مهر» همچنین از حضور مدیران وزارت آی‌سی‌تی امروز در کمیته مخابرات مجلس خبر می‌دهد و هدف از این دیدار را ارائه گزارش درباره وضعیت شبکه تلفن‌همراه و آخرین اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری مزایده اپراتور سوم اعلام می‌کند.

بحران کارت شارژ برای همراه اول

در حالی که سید تحسین عادلی، مدیر کل بازاریابی شرکت ارتباطات سیار به تازگی و در گفت‌وگو با ایسنا از عرضه دو برابر ظرفیت موجود کارت شارژ به دفاتر خدمات ارتباطی از چهارشنبه گذشته خبر داده است، اما تماس‌های مشترکان این نوع از سیم‌کارت‌ها با بازار دیجیتال گواه بر بحران در بازار کارت شارژ همراه اول است.

با توجه به اینکه بیش از ۷۰درصد از پیش فروش سیم کارت در دوره جاری مربوط به سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول است، به نظر می‌رسد اپراتور اول در آینده‌ای نزدیک نیازمند راهکارهای دیگری برای توزیع کارت شارژ این نوع از سیم کارت‌ها در بازار باشد.

هم اکنون برخی از سایت‌های اینترنتی به کمک بانک‌هایی که پرداخت اینترنتی را در خدمات خود ارائه کرده‌اند، کارت‌های شارژ همراه اول، ایرانسل و تالیا را به صورت اینترنتی به فروش می‌رساند.

در حالی که پیش از این و با توزیع کارت‌های شارژ تالیا و ایرانسل در بسیاری از نقاط شهر و در کنار مشاغل گوناگون از سوی کارشناسان با انتقادات بیشماری روبه‌رو شده بود، همراه اول با در اختیار داشتن دفاتر خدمات ارتباطی ارائه کارت‌های شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی را فقط از سوی این دفاتر اعلام کرده است.

اما هم‌اکنون بسیاری از مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی انحصار ارائه کارت‌های شارژ این سیم‌کارت‌ها در دفاتر خدمات ارتباطی را یکی از نقاط ضعف این نوع از سیم‌کارت‌ها به حساب می‌آورند.

خلف وعده تالیا

خبرگزاری فارس روز گذشته با ارائه خبری از ناتوانی مسوولان شرکت تالیا در عمل به تعهد جذب ۲میلیون مشترک توسط این پیمانکار خبر داد.

براساس قرارداد مجتمع صنعتی رفسنجان با شرکت مخابرات ایران، این پیمانکار می‌بایست تاکنون ۲میلیون مشترک را در شبکه خود جذب می‌کرد و این در حالی است که با گذشت ۲ سال این پیمانکار توانسته فقط بیش از ۸۵۰هزار مشترک را جذب خدمات خود کند.

مدیران تالیا که از زمان مراسم افتتاحیه این شبکه تاکنون در دسترس خبرنگاران حوزه ارتباطات نمی‌باشند، معتقدند که شرکت مخابرات ایران به موقع نتوانسته است فضای فرکانسی مناسب را در اختیار آنها قرار دهد.

با این حال محمود خسروی در آخرین نشست مطبوعاتی خود از حکمیت میان تالیا و شرکت مخابرات ایران خبر داد و بیان داشت در تلاشیم مشکلات اولین شبکه اعتباری تلفن همراه را برطرف کنیم.

با این حال با روی کار آمدن سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل و همراه اول به نظر می‌رسد شرایط برای جذب یک میلیون و ۲۰۰هزار مشترک دیگر برای تالیا بسیار سخت باشد و این شرکت نتواند در آینده دور نیز مشترکان خود را افزایش دهد.

پیش از این از سوی مدیران مخابرات ایران جذب مشترک جدید برای تالیا منوط به گسترش شبکه این پیمانکار بوده و این در حالی است که براساس اعلام روابط عمومی این شرکت سیم‌کارت‌های تالیا هم‌اکنون در تمامی مراکز استان‌ها فعال است.

در‌حال‌حاضر سیم‌کارت‌های ایرانسل در شهرهایی که هنوز توسعه در آن آغاز نشده با تبلیغات فراوان به فروش می‌رسد و به نظر می‌رسد رقابت شدید بین دو اپراتور اول و دوم عرصه را هر روز برای تالیا تنگ‌تر کرده باشد.

با این حال مشترکان تالیا تاکنون کمترین شکایت را در بین اپراتورهای دیگر از خدمات و کیفیت سرویس‌دهی داشته‌اند که شاید کم بودن در تعداد مشترکان مهم‌ترین دلیل این امر باشد.