افزایش نرخ ROM در یک هفته اخیر

بازار دیجیتال- قیمت انواع ROM در بازار نسبت به هفته گذشته در حدود یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافته است. طبق اعلام فروشندگان این کالا در بازار، افزایش تقاضا و در مقابل، کاهش عرضه این کالا دلیل اصلی افزایش قیمت این کالا عنوان شده است.

مشکات، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در این زمینه می‌گوید: در‌حال‌حاضر ROM‌های Geil‌ جزو پرفروش‌های بازار هستند که با قیمتی حدود ۳۴ تا ۲۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

این فروشنده Rom‌های ۱GB و ۲GB این برند را جزو پرفروش‌های بازار معرفی می‌کند که به ترتیب با قیمتی حدود ۶۱هزار تا ۸۱هزار و ۱۶۰هزار تا ۲۰۶هزار تومان به فروش می‌رسند.

این در حالی است که حسینی، یک فروشنده دیگر در پاساژ پایتخت، ROMهای King Ston و King Max را جزو پروفروش‌های بازار معرفی می‌کند که طی یک هفته اخیر با حدود یک تا یک‌هزار و ۵۰۰تومان افزایش قیمت مواجه شده‌اند اما این عامل، کاهش فروش این کالا را در پی نداشته است.

این فروشنده ROMهای ۵۱۲MB و ۱GB را جزو پرفروش‌ترین‌های بازار معرفی می‌کند و بالاترین ظرفیت ROM برای مصارف خانگی را ۲GB اعلام می‌کند.

وی قیمت ROMهای King Max را نسبت به ROMهای King Ston بالاتر اعلام می‌کند و معتقد است علت این امر، فروش ROMهای King Ston با گارانتی‌های شرکتی است در حالی که ROMهای King Max با ضمانت رسمی شرکت آواژنگ به فروش می‌رسند و این شرکت نمایندگی انحصاری King Max در بازار داخلی است.

حسینی، نرخ ROMهای ۵۱۲ مگابایتی King max و King ston را به ترتیب حدود ۲۳ و ۱۸هزار تومان و نرخ ROMهای یک گیگابایتی این دو برند را به ترتیب ۴۸هزار و ۴۲هزار تومان اعلام کرد.

وی همچنین نرخ ROMهای ۲ گیگاباتی و ۲۵۶ مگابایتی برندهای king max و King ston را به ترتیب حدود ۹۰هزار، ۸۴هزار و ۱۵هزار و ۱۳هزار تومان اعلام کرد.

این فروشنده، همچنین از کاهش تولید ROMهای ۱۲۸ مگابایتی توسط تولیدکنندگان مختلف خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر ROMهایی با ظرفیت ۱۲۸ مگابایت در بازار به سختی یافت می‌شوند چرا که در پی کاهش تقاضا برای ROMهایی با این ظرفیت، شرکت‌های تولیدکننده، تولید این کالا را در حد قابل توجهی کاهش داده و باعث کمبود این ROMها در بازار شدند.