قیمت مادربورد همچنان ثابت است - ۲۸ مرداد ۸۶

بازار دیجیتال- قیمت انواع مادربورد طی سه هفته اخیر ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است. طبق اعلام دادفر، یکی از فروشندگان تجهیزات کامپیوتری، مادربورد از دسته کالاهایی است که به علت وجود نمایندگی‌های رسمی فروش در داخل کشور و تعادل در عرضه و تقاضا از نوسانات قیمتی نامحسوسی در بازار برخوردار است.

به گفته وی اکثر مادربوردهایی که در بازار داخلی موجود هستند محصول کشور تایوان بوده و قیمتی بین ۶۰ تا ۳۰۰هزار تومان دارد.

این فروشنده مادربوردهای خانگی را به دو دسته AMD و Intel دسته‌بندی کرده که ASUS، GIGABYTE، iwill، Abit و... از برندهای موجود این کالا در بازار هستند و در این بین برندهای GIGABYTE، ASUS و iwill جزو پرفروش‌های بازار به شمار می‌روند.

ساکت یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: به طور کلی مادربوردهای AMD Support و intel support از پردازنده‌های AMD و INTEL پشتیبانی می‌کنند که پردازنده‌های AMD برای انجام اموری چون گیم و پردازنده‌های intel برای انجام امور گرافیکی و اداری مناسب هستند.

این فروشنده کیفیت و کارایی مادربوردهای AMD و intel را در یک سطح می‌داند و معتقد است: CPUهایی که توسط مادربوردهای AMD پشتیبانی می‌شوند سرعت بالاتری نسبت به پردازنده‌های intel دارند، اما مشکل عمده‌ای که پردازنده‌های AMD دارند تولید حرارت بالا هنگام کار است که گاه این حرارت بالا باعث بروز مشکل در سیستم می‌شود.

معزز یک فروشنده دیگر، مادربوردهای GIGABYTE را جزو پرفروش‌های بازار معرفی می‌‌کند که قیمتی حدود ۷۲ تا ۲۸۰هزار تومان دارند و پس از آن مادربوردهای ASUS که با قیمت ۷۰ تا ۲۶۵هزار تومان به فروش می‌رسند را جزو پرفروش‌های بازار معرفی کرد.

این فرشنده مادربوردهای سری، quad۶ را جزو جدیدترین مادربوردهای موجود در بازار معرفی می‌کند که در این مادربوردها از خازن‌های حالت جامد استفاده شده و قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۸۰هزار تومان دارند.

GA۹۶۵D-D۹۶ و GA۶۹۵P-Dq۶ دو نمونه از مادربوردهای جدید GiGABYTE هستند که تنظیمات ضریب فرکانسی حافظه آنها شامل مقادیر ۲X، ۲/۵X و ۴X است.

این مادربوردها کاربران را قادر می‌سازند تا امور خود را با سرعت بالاتری انجام دهند.

فروشندگان مادربوردهای iwill را نیز جزو مادربوردهای گران‌قیمت بازار معرفی می‌کنند و می‌گویند: «به طور کلی iwill متخصص در تولید مادربوردهای دو و چهار هسته‌ای است که برای استفاده server مناسب هستند.

مرادی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در مورد مادربوردهای IWILL می‌گوید: مادربوردهای خانگی IWILL نسبت به مادربوردهای ASUS و GIGABYTE کمیاب‌تر هستند و در نتیجه از قیمت بالاتری برخوردارند.

این فروشنده نرخ مادربوردهای خانگی IWILL را بین ۱۹۰هزار تا ۳۰۰هزار تومان اعلام می‌کند و معتقد است، این مادربوردها به علت قیمت بالایی که دارند از فروش کمتری نسبت به سایر برندها برخوردارند.

فعالان بازار همچنین به مادربوردهای چینی موجود در بازار اشاره کرده و می‌گویند: اگرچه به علت وجود نمایندگی‌های رسمی فروش این کالا در داخل کشور، اکثر افراد از مادربوردهای اورجینال تایوانی استفاده می‌کنند، اما مادربوردهای چینی هم همچنان به کشور وارد می‌شوند و بدون گارانتی یا با گارانتی‌های متفرقه به فروش می‌رسند.

آنها نرخ مادربوردهای چینی را نسبت به مادربوردهای تایوانی حدود ۲درصد ارزان‌تر اعلام کردند.

کاشف یک فروشنده دیگر از ثبات قیمت انواع مادربورد طی سه هفته اخیر خبر داده و می‌گوید: این قیمت‌ها نسبت به دو ماه اخیر در حدود ۲درصد افزایش یافته است که علت این امر کمبود موقتی این کالا در بازار بوده است.

وی در ادامه می‌گوید: برخی شرکت‌ها به منظور فراهم کردن زمینه مناسب برای فروش مدل‌های جدید پیشرفته به بازار با کاهش یا عدم عرضه مادربورد به بازار باعث رشد قیمت این کالا در بازار شده بودند که پس از مدتی به‌رغم عرضه مجدد این کالا به بازار این قیمت‌ها تغییری نکرد و ثابت ماند.