نکاتی برای انتخاب مانیتور

بازار دیجیتال - یکی از مهم‌ترین اجزای یک سیستم کامپیوتری، مانیتور آن است و به غیر از جنبه‌های تکنیکی یک مانیتور رعایت استانداردهای مطابق با سلامت انسان هنگام ساخت یک مانیتور از طرف شرکت سازنده، در انتخاب و خرید این کالا بسیار مهم است. در متن زیر فاکتورهای مهم انتخاب یک مانیتور ذکر شده است که قبل از خرید این کالا بد نیست بدانید.

۱ - سایز قابل نمایش و عمق مانیتور:

جالب است بدانید اکثر مانیتورهایی که در بازار با نام ۱۵، ۱۷ و یا ۱۹ اینچ به فروش می‌رسند، در واقع فضای قابل نمایش کمتری دارند.

این فضا حدود ۸/۱۳ ، ۱۶ و ۱۸ اینچ است. بنابراین هنگامی که برای خرید مانیتور به مراکز خرید مراجعه می‌کنید از مشخصات دقیق مانیتور اطلاع کامل را کسب کنید. برخی از مانیتورها نیز دارای عمق زیادی هستند و زمانی که روی میز کامپیوتر قرار می‌گیرند فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

۲ - نوع تیوپ مانیتور:

سه نوع مانیتور در بازار موجود است.

دسته اول مانیتورهای سنتی و قدیمی هستند که صفحه جلویی محدب و صفحه درونی محدب دارند. دومین سری مانیتورهایی هستند که صفحه صاف دارند (flat) اما دارای انحنای درونی هستند. این مانیتورها از نظر قیمت گران‌تر از مانیتورهای سری اول هستند، اما کاملا تخت نیستند. اما مانیتورهای رده سوم دارای صفحه بیرونی تخت و همچنین صفحه داخلی تخت هستند که گاه به نام سوپر فلت در بازار یافت می‌شوند و به مراتب گران‌تر از انواع دیگر مانیتور هستند.

۳ - وضوح صفحه نمایش:

اینکه مانیتور شما حداکثر تا چه وضوح تصویری را پشتیبانی می‌کند نکته بسیار مهمی است.

بسیاری از مانیتورهای ۱۵ اینچ در بازار وضوح تصویری بیش از ۷۶۸×۱۰۲۴ را پشتیبانی نمی‌کنند. پس هنگام خرید دقت کنید که مانیتور مورد نظر چه وضوح تصویری را پشتیبانی می‌کند. همچنین به عنوان یک قانون مهم به خاطر داشته باشید که هر نوع بازسازی کمتر از ۷۰ هرتز برای چشم انسان خطرناک است. پس دقت داشته باشید سرعت بازسازی تصویر در مانیتور شما کمتر از ۷۰هرتز نباشد.

۴ - تجهیز پورت USB و اسپیکر:

برخی از مانیتورهای موجود در بازار به اسپیکر همراه و کابل USB مجهز هستند. از مزیت‌های این مانیتورها می‌توان به حجم کم این مانیتورها اشاره کرد. مانیتورهایی که به پورت USB مجهز هستند، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا دوربین دیجیتال را به مانیتور متصل کنند و عکس‌ها را به راحتی روی مانیتور تماشا کنند.