زنگ خطری به بزرگی یک حریق

بازار دیجیتال - حدود ساعت پنج عصر روز سه‌شنبه ابر بزرگی از دود، آسمان تهران را فراگرفت تا نگرانی و تعجب را مهمان اذهان عمومی کند. این ابر بزرگ دودی ظاهرا از مرکز شهر به‌وجود آمده بود. با نزدیکتر شدن به مناطق جنوبی شهر مانند میدان بهارستان، حضور نیروهای پلیس، خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس واقعیت تلخی را نشانه می‌رفتند. تمام مسیرهای ورود به منطقه بازار و به‌خصوص خیابان امیرکبیر و سه‌راه امین حضور به وسیله ماموران انتظامی بسته شده بود. انبار بزرگی در این منطقه آتش گرفته بود و تمام اجناس داخل آن کاملا سوخته و از بین رفته بودند.

تمام این اتفاق را می‌شود در خط بالا خلاصه کرد اما آنچه را که نمی‌توان به این راحتی‌ها محاسبه یا حتی تصور کرد، تعداد اجناس سوخته و در واقع میزان ضرر مالی ناشی از این اتفاق است.

خبرها نشان می‌دهند به دنبال اطلاع به موقع به ماموران آتش‌نشانی و حضور آنها در محل، این حادثه خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشته است.

به این ترتیب آنچه این حادثه به یادگار می‌گذارد، قطعا ضرر مالی هنگفت و مهمتر از آن، تاثیر این ضرر بر وضعیت بازار لوازم خانگی الکترونیکی و دستگاه‌های صوتی و تصویری است.

اجناسی که سوختند

بیشترین محصولاتی که در این حادثه آسیب‌دیده و سوخته‌اند، در دسته لوازم خانگی و الکترونیکی قرار می‌گیرند.

نمایندگی فروش محصولات صوتی و تصویری هیتاچی در خیابان امین‌حضور در این مورد می‌گوید: «کل انبار پاساژ عاج و مغازه‌ها و فروشگاه‌های اطراف آن دچار حریق شدند.»

به گفته او میزان خسارت وارده به این انبار حدود ۷ تا ۸میلیارد تومان است.

مسوول نمایندگی هیتاچی می‌گوید: «این آتش‌سوزی که از یک مغازه کوچک فروش تینر و رنگ ساختمانی شروع شده و به دو انبار کوچک و در نهایت انبار بزرگ پاساژ عاج سرایت کرده، فروشندگان و شرکت‌های بسیاری را متضرر کرده است.»

اما آنچه مشخص است، این است که اغلب محصولات از بین رفته در آتش‌سوزی از میان تولیدات داخلی بوده‌اند.

محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی در این مورد می‌گوید: در جریان این آتش‌سوزی ۱۰۰درصد محصولات داخل انبار دچار سوختگی شدند که ۸۰درصد شامل محصولات تولید داخل است.

شرکت‌هایی مانند هیمالیا، امرسان، پادیسان و سینجر جزو خسارت دیدگان اصلی این آتش‌سوزی محسوب می‌شوند. وی همچنین به آتش‌سوزی برخی از مارک‌های لوازم صوتی و تصویری همچون سامسونگ و ال.جی اشاره کرد و گفت: در جریان این آتش‌سوزی چند هزار دستگاه تلویزیون سامسونگ و ال.جی نیز دچار حریق شدند، ضمن این که چند هزار دستگاه کولر گازی سامسونگ نیز در این انبار وجود داشتند.

او میزان خسارت وارد شده در جریان این حادثه را ۸میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۳۰درصد محصولات موجود در این انبار از بیمه آتش‌سوزی برخوردار بودند که خود فروشندگان آنها را بیمه کرده بودند.

ایمنی انبارها و تکرار حادثه

این حادثه هر چند ناخوشایند، اما بیش از آن، نگران‌کننده است.

آتش‌سوزی انبار پاساژ عاج در حقیقت یک زنگ خطر بزرگ برای شرکت‌های تولیدکننده، عرضه‌کنندگان و فروشندگان بازار محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی است.

آنقدرها هم دور از انتظار نیست. منطقه بازار، منطقه‌ای نسبتا قدیمی با اصول شهرسازی گذشته است.

خیابان‌هایی با عرض کم، کوچه‌های تنگ و باریک و تراکم زیاد فروشگاه‌ها، پاساژها و خانه‌های مسکونی همه نشانه‌های این مدعا هستند.

با این اوصاف توجه به ایمنی و وضعیت انبار اجناس در این منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجهز بودن انبارها به امکانات اولیه مانند کپسول آتش‌نشانی و کابل‌کشی روکار (برای پید کردن مشکل ایجاد شده در آتش سوزی‌های ناشی از جریان برق) یکی از عوامل مهم جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی هستند.

از طرفی محل انبار، وضعیت دسترسی به آن و چیدمان کالاها و اجناس در انبار هم در نوع خود می‌تواند در یک اتفاق این‌چنینی موثر باشد.

تمام اینها همان دلایلی هستند که باعث تکرار حادثه می‌شوند.

یکی از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری نیز در این زمینه گفت: احتمال وقوع این اتفاق در پاساژهای خیابان جمهوری نیز بسیار زیاد است، اگرچه انبارهای خیابان جمهوری بسیار کوچک‌تر از انبار پاساژ عاج است، اما به دلیل نقص سیستم ایمنی انبارها احتمال وقوع این اتفاق در این منطقه نیز بعید نیست.

به گفته وی، این اتفاق چندین مرتبه برای پاساژ آلومینیوم اتفاق افتاده است، اما به دلیل هزینه بیمه اجناس موجود در انبار، صاحبان اجناس از بیمه کردن اجناس خود خودداری می‌کنند.

زیرا معتقدند حتی سوختن و نابود شدن اجناس هزینه‌ای کمتر از مبلغ بیمه این کالاها دارد.

قیمت‌ها چه می‌شوند

با وقوع این اتفاق بسیاری معتقدند در روزهای آینده باید منتظر افزایش شدید قیمت لوازم‌خانگی و بعضی لوازم‌صوتی و تصویری باشیم.

این در حالی است که طحان‌پور قیمت انواع لوازم خانگی را برای روزهای آینده ثابت اعلام کرد و گفت: در پی این آتش‌سوزی هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای انواع لوازم‌خانگی و صوتی و تصویری در بازار در روز‌های آینده پیش‌بینی نمی‌شود و همه محصولات با همان قیمت گذشته به فروش می‌رسند.

عبدلی، یکی از فعالان بازار این محصولات هم معتقد است که این حادثه نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت محصولات داشته باشد، چون این محصولات معمولا با قیمت شرکتی و ثابت در بازار به فروش می‌رسند.