چند توصیه برای استفاده بیشتر از CD

بازار دیجیتال- رایتر یکی از لوازمی است که امروزه روی اکثر کامپیوترها قرار دارد. با استفاده از این وسیله می‌توان در مدت زمان کوتاهی اطلاعات متفاوت، نظیر داده‌ها، تصاویر، موزیک و... را به سادگی روی یک CD ارزان قیمت ذخیره کرد و تا زمانی که CD بر اثر خش افتادن یا شکستن و... نابود نشده است از آن استفاده کرد.

در متن زیر به نکاتی برای نگهداری هر چه بهتر از CD اشاره کرده‌ایم.

۱ - توجه داشته باشید که سی‌دی‌های خود را هرگز در نزدیکی مدارهای مغناطیسی مانند آهن‌ربا و باندهای ضبط قرار ندهید زیرا از عمر سی‌دی کم خواهد شد.

۲ - هر چند وقت یکبار سی‌دی خود را درون سی‌دی درایو قرار دهید و آن را به طور کامل مرور کنید، زیرا استفاده نکردن از سی‌دی باعث کم شدن عمر آن می‌شود.

۳ - قبل از استفاده از سی‌دی و قرار دادن آن در سی‌دی درایو از سلامت سی‌دی درایو خود مطمئن شوید، زیرا بعضی از سی‌دی درایوهای متفرقه و از کار افتاده باعث می‌شوند سی‌دی شما خدشه‌دار شود. اگر با این مشکل روبه‌رو هستید حتما سی‌دی درایو خود را به یکی از مراکز تعمیرات نزدیک نشان بدهید.

۴ - حتما بعد از استفاده از سی‌دی، آن را درون قاب قرار دهید و آن را بر روی میز رایانه خود رها نکنید.

۵ - سی‌دی‌های خود را از گرد و غبار و نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید و اگر سی‌دی شما به هر دلیل، آلوده به گرد و غبار شد، حتما قبل از استفاده از آن سی‌دی خود را به طور کامل تمیز نموده تا گرد و غبار موجود به داخل سی‌دی درایو شما منتقل نشود.

۶ - بهترین دمای نگهداری سی‌دی بین ۵ تا ۴۵ درجه سانتیگراد است.

۷ - از پاک کردن سی‌دی با کف دست خودداری کنید. (تماس مستقیم دست با پشت سی‌‌دی).

۸ - از نوشتن با اجسام نوک تیز بر روی سی‌دی خودداری کنید. توجه داشته باشید که هرگز سی‌دی خود را با آب، الکل، استن، بنزین و موادی مانند آنها تمیز نکنید. زیرا این مواد به علت قدرت پاک کنندگی بالایی که دارند باعث از بین رفتن لایه پشتی سی‌دی و خدشه‌دار شدن آن می‌شوند.