مزایا و معایب استفاده از دستگاه‌های چند کاره

بازار دیجیتال- ورود دستگاه‌های چند کاره فاکس و فتوکپی به بازار، اگرچه نیاز بسیاری از کاربران این قبیل کالاها را تا حد زیادی رفع کرده است و کاربران به وسیله یک دستگاه چند کاره می‌توانند امور مختلفی چون چاپ، کپی، اسکن و ارسال سند را انجام دهند اما گاه برخی قسمت‌های این دستگاه دچار مشکلاتی می‌شود که سیستم، کاربری کل دستگاه را مختل می‌کنند. فعالان بازار معتقدند، دستگاه‌های چند کاره که امروزه اکثر شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند، برای محیط‌های کوچک اداری و منازل مناسب است و استفاده از این دستگاه‌ها در ادارات بزرگ که روزانه حجم کپی، چاپ و فاکس در آنها زیاد است، کاربرد چندانی ندارد.

چرا که علاوه بر عدم توانایی این دستگاه‌ها در انجام امور روزانه در حجم بالا، هزینه کپی در این دستگاه حدود ۴ تا ۵ برابر دستگاه‌های فتوکپی تک کاره است.از طرفی دستگاه‌های چند کاره توسط یک موتور پشتیبانی می‌شوند که این یکی از دلایلی است که باعث کاهش عمر این دستگاه‌ها می‌شود.

طبق اعلام فعالان بازار، هزینه کپی‌برداری توسط دستگاه‌های تک‌کاره حدود ۷ تومان است. در حالی که این هزینه در دستگاه‌های چند کاره حدود ۳۰ تا ۳۵ تومان برای هر برگ است.همچنین در صورت بروز مشکل در یکی از قسمت‌های دستگاه، سایر قسمت‌ها نیز دچار اختلال می‌شوند.

فعالان بازار، حجم کم، ظاهر زیبا و قیمت مناسب دستگاه‌های چند کاره را از ویژگی‌های مثبت این دستگاه‌ها عنوان کرده و معتقدند در صورت استفاده صحیح و بهره‌وری مناسب از این دستگاه‌ها مشکل حادی پیش نخواهد آمد.