افت قیمت در بازار لپ‌تاپ

بازار دیجیتال- نوسانات گاه و بی‌گاه قیمت لپ‌تاپ، قصه‌ای تکراری است که هر از چند گاهی در بازار خرید و فروش این کالا اتفاق می‌افتد و اکثر کاربران لپ‌تاپ و افرادی که قیمت و اخبار مربوط به این کالا را دنبال می‌کنند، با آن آشنا هستند. همین سه هفته پیش بود که انتشار خبر ورود لپ‌تاپ‌های جدید به بازار و کاهش میزان عرضه مدل‌‌های قدیمی رشد ۲۰ تا ۲۰۰هزار تومانی قیمت این کالا را در بسیاری از برندهای این کالا در پی داشت که در این بین لپ‌تاپ‌های HP با بیشترین درصد رشد قیمت مواجه بودند.

حدود یک هفته پس از این اتفاق نیز بسیاری از نمایندگی‌های فروش با عرضه مدل‌های جدید به بازار و عدم عرضه مدل‌های قدیمی باعث کمبود برخی مدل‌های قدیمی از این کالا در بازار شدند که ماحصل آن رشد مجدد قیمت لپ‌تاپ در بازار بود.

برخی فروشندگان این کالا نیز به طور سلیقه‌ای روی برخی از مدل‌ها قیمت‌گذاری می‌‌کردند و مدل‌های مختلف این کالا را بدون در نظر گرفتن نرخ نمایندگی‌های رسمی با قیمت بالاتر به فروش می‌رساندند.

Toshiba، Sony، Dell، HP و.... از مارک‌های معروفی هستند که برخی از فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت آنها را با قیمتی حدود ۲ تا ۵درصد گران‌تر از قیمت نمایندگی‌های رسمی به فروش می‌رسانند و علت این امر را افزایش قیمت این کالا از طرف شرکت مادر اعلام می‌کردند.

این در حالی بود که برخی از نمایندگی‌های فروش رشد نرخ این کالا را تکذیب کرده و از ثبات قیمت این کالا خبر می‌دادند.

آفتاب شرق و ایران رهجو از دسته شرکت‌هایی بودند که خبر افزایش نرخ لپ‌تاپ‌های خود را تکذیب کرده و در مقابل شرکت HP از رشد قیمت لپ‌تاپ‌های خود خبر می‌داد.

طی یک هفته اخیر نیز قیمت برخی از لپ‌تاپ‌ها در مارک‌های مختلف با افت قیمت روبه‌رو بود.

طبق اعلام نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های سونی به‌رغم ورود سری‌های جدید لپ‌تاپ (FZ,SZ) به بازار، لپ‌تاپ‌های این شرکت دچار کوچک‌ترین افزایش یا افت قیمتی نشده‌اند.

این نمایندگی قیمت لپ‌تاپ‌های سری SZ را با قابلیت‌های متفاوت (ظرفیت‌های مختلف، نوع پردازنده و...) بین یک‌میلیون و ۵۶۰هزار تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان و نرخ لپ‌تاپ‌های سری FZ را بین یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تا ۲میلیون و ۲۰۰هزارتومان اعلام کرد.

مدل A۲۰۵ از لپ‌تاپ‌های توشیبا نیز با قابلیت‌های مختلف (حجم RAM، حافظه، نوع پردازنده، صفحه نمایش و...) با قیمتی حدود یک تا دومیلیون تومان به فروش می‌رسد که طبق اعلام نمایندگی فروش توشیبا، قیمت این لپ‌تاپ‌ها با هیچ نوسانی طی یک تا دو هفته اخیر مواجه نشده‌اند. در بین مارک‌های مختلف، لپ‌تاپ‌های سری

Impairo ۶۴۰۰ برند Dell جزو جدیدترین و پرو فروش‌ترین‌های این مارک در بازار هستند که با قابلیت‌های متفاوت چون (حجم Ram، حافظه و...) با قیمتی حدود ۸۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

طبق اعلام فروشندگان لپ‌تاپ در پاساژ پایتخت قیمت لپ‌تاپ‌های Dell، به ویژه مدل‌های قدیمی حدود ۲۰۰هزار تومان کاهش یافته است.

علت این امر نیز افزایش عرضه مدل‌های مختلف از لپ‌تاپ‌های این برند به بازار عنوان شده است.

نکته‌ای که تعدادی از نمایندگی‌های رسمی فروش لپ‌تاپ به آن اشاره می‌کنند، افزایش روز به روز تعداد فروشگاه‌هایی است که به اسم نمایندگی رسمی به فروش این کالا می‌پردازند.

آنها معتقدند اکثر این نمایندگی‌ها، به صورت شرکتی اقدام به واردات لپ‌تاپ کرده و آنها را با ضمانت‌های متفرقه به فروش می‌رسانند و هنگام به وجود آمدن ایراد در دستگاه خدمات لازم را ارائه نمی‌دهند. این اقدام نیز باعث کاهش اعتماد خریداران به نمایندگی‌های رسمی می‌شود.