نکاتی در مورد درجه وضوح تصویر در دوربین

بازار دیجیتال- درجه وضوح هر دوربین تاثیر مستقیم بر اندازه تصاویر گرفته شده توسط دوربین دارد. یکی از پر استفاده‌ترین واحدها در دوربین‌ها برای بیان وضوح تصویر مگاپیکسل است، هر یک مگاپیکسل از مجموع یک‌میلیون پیکسل (کوچکترین عنصر در تصاویر کامپیوتری) در کنار هم به وجود می‌آید. در دوربین‌های دیجیتال هرچه مگاپیکسل دوربین بیشتر باشد دوربین قابلیت ذخیره نقاط تصویری بیشتری را خواهد داشت و این باعث ثبت جزئیات بیشتری در تصاویر نهایی می‌شود.

همچنین تعداد مگاپیکسلی که شما به آن نیاز دارید با چاپ روی کاغذهای سایز مختلف ارتباط مستقیم دارد.

برای مثال اگر می‌خواهید تصاویر گرفته شده را روی کاغذی به اندازه ۱۰×۱۵ سانتیمتر چاپ کنید یک دوربین با ۳ مگاپیکسل کاملا مناسب است، ولی اگر مایل به چاپ تصاویر در کاغذ سایز A۴ هستید، دوربینی با ۵ مگاپیکسل انتخاب مناسب‌تری است ضمن اینکه عکس‌هایی گرفته شده توسط دوربین‌های بالاتر از ۵ و ۶ مگاپیکسل برای چاپ روی یک پوستر کوچک مناسب به نظر می‌رسد.

اما یک نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که همه چیز یک دوربین تنها در مگاپیکسل آن خلاصه نمی‌شود و هر دوربینی که مگاپیکسل بالایی دارد حتما دارای تصاویری با کیفیت عالی نخواهد بود.

بیشتر دوربین‌های کنونی با مگاپیکسل حداقل ۵ ارائه می‌شوند.

این در حالی است که در گذشته دوربین‌های دیجیتال با وضوح تصویر ۱ و ۳ مگاپیکسل عرضه می‌شدند، اما اکنون دوربین‌های دیجیتال با وضوح تصویر بالاتر از ۲۰ مگاپیکسل هم وجود دارند.

در مگاپیکسل‌های بالاتر از ۶ دیگر مساله اصلی توانایی لنز است که باید بتواند در این حد جزئیات را دریافت کند. از اینرو هرچه مگاپیکسل دوربین بالاتر باشد اندازه فایل‌های تصاویر بزرگتر خواهد بود و به کارت حافظه بزرگ‌تری برای دوربین نیاز است.