اسکنرهای قابل حمل

پهنای این اسکنرها چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر است که امکان جابه‌جایی و حمل آنها را به آسانی فراهم می‌‌کند. این اسکنر به پورت موازی کامپیوتر وصل می‌شود و برای کامپیوترهای کیفی بسیار مناسب است. عیب این اسکنرها این است که برای اسکن گرفتن از اسناد معمولی با اندازه‌های مثلا A۴ باید آنها را در چند قسمت اسکن کنید.

معمولا نرم‌افزارهای همراه اسکنر، این قسمت‌ها را به یکدیگر می‌چسبانند. اما این کار خیلی زمان می‌برد. مورد دیگر این که اگر دست‌های کوچک و ظریفی نداشته باشید، معمولا اسکن‌ها کج و ناصاف از آب درمی‌آیند.

نوع دیگری از اسکنرهای قابل حمل اسکنر قلمی است. اسکنر قلمی برای اسکن روی هر خط از متن چاپ شده کشیده می‌شود، چیزی شبیه ماژیکی که برای نشانه گذاشتن روی متن می‌کشیم. نرم‌افزار تشخیص نوری همراه قلم، اسکن‌ها را به متن قابل ویراش تبدیل می‌کنند و از طریق پورت سریال یا USB به کامپیوتر انتقال می‌دهد.

اسکنرهای قابل حمل شبیه به حالت کوچک شده اسکنرهای خوابیده یا برگه‌خور هستند و به حدی کوچک شده‌اند که داخل کیف دستی جا می‌شوند. اسکنرهای برگه‌خور قابل حمل حدودا به اندازه یک دستگاه پانچ سه سوراخی هستند و مدل خوابیده آنها کوچکتر از جلد یک کتاب معمولی است. این اسکنرها به پورت USB یا PC Card کامپیوتر کیفی وصل می‌شوند و می‌توانند به صورت رنگی و تک‌رنگ اسکن بگیرند. از آنجا که منبع نوری اسکنرهای قابل حمل کمی ضعیف است، کیفیت تصویر آنها به خوبی اسکنرهای بزرگ در نمی‌آید.

اسکنرهای فیلم، اسلاید و ترانسپارنسی

کمتر پیش می‌آید که بخواهید از فیلم یا ترانسپارنسی (صفحات شفاف) اسکن بگیرید. اما کسانی که در صنعت چاپ و نشر فعالیت دارند زیاد با این موارد مواجه می‌شوند. از آنجا که نور از اسلاید، فیلم، نگاتیو و ترانسپارنسی عبور می‌کند، اسکن آنها باید به طرز خاصی انجام شود تا حسگرهای نوری بتوانند نور منعکس شده را دریافت کنند.

از آنجا که در بیشتر اسکنرها منبع نور و حسگرهای نوری در یک طرف قرار دارند، نمی‌توانند برای اسکن این نوع اسناد مورد استفاده قرار بگیرند. از سوی دیگر، به خاطر اینکه اسلایدها و فیلم‌ها بسیار کوچک هستند، اسکنر باید حساسیت بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند تصویر آنها را شناسایی کند.

بعضی از اسکنرهای خوابیده قابلیت وصل شدن به آداپتور ترانسپارنسی (موسوم به TPA یا TPU) را دارند. این آداپتور یک صفحه نورانی است که به جای در اسکنر، روی صفحه شیشه‌ای قرار می‌گیرد. روی صفحه شیشه‌ای این نوع اسکنرهای خوابیده معمولا ناحیه خاصی برای اسلاید وجود دارد که مثل ذره‌بین عمل می‌کند.

بعضی انواع دیگر اسکنرهای خوابیده، یک قسمت کشویی دارند که اسلایدها داخل آن گذاشته می‌شوند. البته این نوع اسکنرها بسیار گران هستند. اسکنرهایی هم وجود دارند که فقط می‌توانند اسلاید را اسکن کنند. این اسکنرها ناحیه کوچکی برای اسکن دارند

(معمولا ۴ در ۵ اینچ) و معمولا هم خیلی گران هستند.