امیر عباس تقی‌پور*

ابلاغ آیین‌نامه جدید روابط عمومی‌ها توسط معاون اول رییس‌جمهور و برگزاری نشست توجیهی توسط دکتر الهام، وزیر دادگستری و سخنگوی دولت با حضور مدیران کل روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به عنوان واکنشی مثبت از سوی دولت نهم در ارتقای روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود. اگر چه از چند ماه پیش تدوین آیین‌نامه در دستور کار شورای اطلاع‌رسانی قرار داشت، اما به نظر می‌رسد از حدود یک ماه پیش که رهبرمعظم انقلاب از نحوه اطلاع‌رسانی دولت انتقاد و خواستار فعال‌تر شدن روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها شدند مراحل ابلاغ این آیین‌نامه هم با سرعت بیشتری انجام پذیرفت. در این مدت حجم بیشتری از فضای رسانه‌ای کشور نیز به بیان اهمیت روابط عمومی و کارکردهای آن اختصاص یافت که بدون تردید برای خانواده

روابط عمومی مفید خواهد بود. حتی اگر این وضعیت را تب ناشی از تذکر بالاترین مقام کشور و پس از ایشان رییس‌جمهور بدانیم. در آیین‌نامه ابلاغی، مدیریت پایگاه الکترونیک وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بر عهده روابط عمومی‌ها گذاشته شده است.

بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود یکی از موضوعات مورد مناقشه در برخی سازمان‌ها که مدعی مدیریت این بخش توسط دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند پایان یابد. اگر چه روابط عمومی‌ها بایستی در تعاملی منطقی با این دفاتر در تلاش باشند بهترین خدمات فنی و پشتیبانی را از آنها دریافت کنند. بدون تردید اجرایی کردن این آیین‌نامه در سازمان‌ها به آمادگی مدیران ارشد و مجموعه شرایط درون و برون سازمانی بستگی دارد، اما به نظر می‌رسد بهره‌گیری از فناوری‌های و ابزار نوین آنها را در کسب توفیقات بیشتر در انجام وظایفشان یاری خواهد داد.

*دبیر سومین همایش روابط عمومی الکترونیک