به نظر می‌رسد بازار گوشی و سیم کارت موبایل ایرانی زودتر به تعطیلات آخر هفته رفته ‌است. چرا که دیروز و امروز آنچنان خبر خاصی چه در بخش سیم کارت و چه در بخش گوشی گزارش نشده است. به هر حال همانطور که روز گذشته هم اشاره کردیم فعلا اظهار نظر مدیران و مسوولان دولتی بیشتر حول خبرهای قاچاق، ریجستر و ورود مدل‌های تقلبی نوکیا در رسانه‌های ارتباط جمعی دور می‌زند.

رقابت میان دو اپراتور تلفن‌همراه کشور، این روزها بیشتر شده است. رقابتی که به اعتقاد کارشناسان آنچنان بوی جوانمردی و پهلوان‌منشی از آن بلند نمی‌شود. اپراتور دوم تلفن‌همراه که چند ماهی است تنها برگ برنده خود یعنی ارائه MMS را از دست داده این روزها سعی می‌کند با طرح‌های تشویقی دیگری همانند مکالمه و سیم‌کارت رایگان به مشترکان خود بیفزاید. اما در آن سوی بازار اپراتور اول که از اهرم‌های حمایتی و بودجه‌ها و ودایع سنگین اخذ شده، مشترکان در سال‌های گذشته شبکه خود را توسعه داده، آنچنان نگران جذب مخاطب برای شبکه خود نیست چرا که در حال حاضر بیش از ۱۸میلیون مشترک دارد و مشکلاتی که بوروکراسی دولتی‌ها برای سایر رقبای او ایجاد می‌کنند، نگرانی خاصی پیرامون از دست دادن بازار را برای اپراتور اول به وجود نمی‌آورد.

در همین حال اپراتور اول از فرصت لغو موقت MMS ایرانسل استفاده کرده و نهایت تلاش خود را برای راه‌اندازی این سرویس تا تعیین قانون استفاده از پیام‌های چندرسانه‌ای به کار بسته است. به طوری که

وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول اخیرا در گفت‌وگو با موبنا تاکید کرده است که برنده مناقصه GPRS اپراتور اول تا ۱۰روز دیگر مشخص شده و پیش‌بینی می‌شود که تا سه ماه دیگر، این اپراتور بتواند همزمان با نهایی شدن قانون ارائه پیام‌های چندرسانه‌ای، سرویس‌های ارزش افزوده خود را در کنار ایرانسل به مشترکان خود ارائه دهد. در همین راستا

محمود خسروی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز که چند ماهی است از صحبت با رسانه‌ها خودداری کرده در حاشیه افتتاحیه شبکه هوشمند سراسری به خبرنگاران می‌گوید: سرویس MMS اپراتور اول پس از تصویب قانون‌های لازم در این زمینه ارائه خواهد شد.

باز هم اختلال برای همراه اول

انتشار اخبار درباره اختلالات شبکه تلفن‌همراه کشور دیگر به یک مساله عادی برای مشترکان تبدیل شده است. اوایل هفته و همزمان با آغاز تعطیلات، شبکه همراه اول باز هم با اختلال همراه بود. اختلالاتی که این بار به گفته صدوقی به کابل‌برگردان در برخی از مراکزی که مورد بهینه‌سازی شبکه قرار گرفته بودند باز می‌گشت، در حالی که گفته می‌شود به مناسبت میلاد حضرت‌علی (ع) و روز پدر، ۶۷میلیون پیام کوتاه در شبکه تلفن‌همراه کشور ارسال شده است، اما برقراری ارتباط و نیز ارسال SMS در اوایل هفته با اختلالات بسیاری روبه‌رو بود. اختلالاتی که در بخش ارسال پیام کوتاه و دریافت پیغام NOT SENT را به همراه داشته و باعث می‌شد که مشترک پیام خود را دوباره ارسال کند و این در حالی است که به گفته بسیاری از مشترکان پیام‌هایی که با پیغام NOT SENT روبه‌رو بودند به دست مشترکان مورد نظر رسیده و دریافت این پیغام فقط باعث ضرر مالی برای برخی از مشترکان شده است. شاید ارسال ۶۷میلیون پیام کوتاه طی یک روز بی‌ربط با اختلالاتی از این دست نباشد.

افزایش ۱۰میلیونی ظرفیت تلفن همراه

روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است که براساس مصوبه شورای اقتصاد، وزارت ارتباطات مکلف شده در سه سال اول برنامه چهارم توسعه (۸۶-۸۴) حداقل ۲۰میلیون ظرفیت در شبکه ارتباطات سیار ایجاد کند. در نتیجه شرکت ارتباطات سیار تا ابتدای سال ۸۶، ۱۰میلیون ظرفیت شماره تلفن همراه ایجاد کرده و تلاش دارد با افزایش ۱۰میلیون ظرفیت دیگر در سال ۸۶ به مصوبه شورای اقتصاد جامه عمل بپوشاند.

بررسی حذف هزینه نمایشگر در هفته آینده

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بررسی حذف هزینه نمایشگر تلفن همراه در جلسه هفته آینده کمیسیون تنظیم مقررات خبر داد و اظهار امیدواری کرد که حذف هزینه نمایشگر در همان جلسه تصویب شود.

عرضه گوشی‌های ITMC در هفته‌های آینده

محمد ابراهیم مطلع، در گفت‌وگویی از عرضه اولین سری گوشی تلفن همراه کارخانجات مخابراتی ایران با برند ITMC تا سه هفته آینده خبر داد. به گفته مدیرعامل ITMC قیمت گوشی‌های تولیدی این کارخانه بین ۵۰ تا ۲۵۰هزار تومان است و نمونه‌های جدید و متنوع دیگر این برند نیز در آینده وارد بازار خواهد شد.