پرفروش‌های بازار اسپیکر

بازار دیجیتال- اسپیکر از دسته کالاهایی است که در کنار سیستم‌های کامپیوتری جای می‌گیرد و به قول برخی فروشندگان پای ثابت یک سیستم رایانه‌ای است. Creative، Marshal، Genious، Microlab، Edi Fire، Logitech، Farassoo و... از جمله برندهای موجود این کالا در بازار هستند که در این بین Microlab، Edi Fire، Farassoo و Genious از پرفروش‌های بازار به حساب می‌آیند.

ناصری یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت، در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر اسپکیر در مارک و مدل‌های مختلفی در بازار موجود است که برخی از این اسپیکرها با گارانتی‌های رسمی و گروه دیگر با گارانتی‌های متفرقه و یا گاه حتی بدون گارانتی به فروش می‌رسند.

وی ضمن اشاره به فروش بالای اسپیکرهای Microlab که با گارانتی تهران دیتا به فروش می‌رسند، مدل‌های ۵۶۲E و ۵۶۳E را جزو پرفروش‌های بازار معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۱۹هزار تومان و ۲۳هزار تومان به فروش می‌رسند. یک فروشنده دیگر، اسپیکرهای Edi Fire و Farassoo را پس از برند Microlab به عنوان پرفروش‌های بازار معرفی کرده که به ترتیب قیمتی حدود ۱۲ تا ۵۰۰هزار و ۱۸۰۰ هزار و ۵۰۰ تا ۵۰هزار تومان دارند.

این فروشنده مدل R۵۰۱ از اسپیکرهای Edi Fire که با قیمت ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد به عنوان گران‌قیمت‌ترین‌های این مارک و مدل EA۲۰۰۰ را که قرار است طی هفته آتی وارد بازار شود جزو جدیدترین‌های بازار این کالا معرفی کرد. در بین اسپیکرهای Farassoo نیز مدل FMS-۵۶۳۶ گران قیمت‌ترین اسپیکر این برند است که با قیمت ۴۹هزار و ۸۰۰ تا ۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. شایسته یک فروشنده دیگر از فروش بالای اسپیکرهای برند GENIUS پس از برندهای مذکور خبر داده و می‌گوید: اسپیکرهای این برند که با قیمتی حدود ۵هزار و ۵۰۰ تا ۴۲هزار تومان به فروش می‌رسند نیز به علت قیمت پایین و شناخته بودن مارک از فروش بالایی برخوردارند. این فروشنده، مدل SP-Q۰۶S و مدل SW-I۲/۱ ۱۱۰۰ را به ترتیب ارزان‌قیمت و گران‌‌قیمت‌ترین‌های این برند معرفی کرد که با قیمت ۵هزار و ۵۰۰ و ۴۲هزار تومان به فروش می‌رسند.

فعالان بازار این کالا، قدرت خروجی صدا، چند تکه بودن دستگاه، مارک، گارانتی و... را از عوامل مهم در قیمت‌گذاری انواع اسپیکر عنوان کرده و در مورد نوسانات قیمت این کالا می‌گویند: قیمت انواع اسپیکر طی سه ماه گذشته تغییر چندانی نکرده است و تنها برخی مدل‌ها با ۲ تا ۳درصد افزایش قیمت مواجه شده‌اند که علت این امر به افزایش و یا کاهش عرضه و تقاضا مربوط است.