هر روز پیشرفته‌تر ازدیروز

مریم عسگری

رایانه از لوازمی است که امروزه اکثر ما یک مدل قدیمی یا پیشرفته از آن را در منزل، محل کار و... داریم و در انجام امور روزمره خود از آن استفاده می‌کنیم.شاید تا چندین سال پیش کمتر کسی تصور می‌کرد رایانه‌ها با چنین سرعتی در روند فعالیت‌های گوناگون بشر دخیل شوند. طرح:بهناز گلریز

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ارتقای سطح علمی بشر، بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلفی چون امور آموزشی، فعالیت‌های اداری، تجاری، سرگرمی و تفریحی... از این کالا استفاده می‌کنند و گروهی نیز زندگی بدون این وسیله را سخت و مشکل می‌دانند.

آنچه مسلم است، امروزه گسترش قابلیت‌های این کالای پرطرفدار باعث شده است کاربران کامپیوتر دیگر به این کالا به عنوان یک وسیله محاسبه‌گر صرف و یا یک پایگاه ذخیره اطلاعات نگاه نکنند.

بلکه این وسیله را یک آچارفرانسه تمام‌عیار بدانند که روز به روز پشرفته‌تر می‌شود.

به همین دلیل بسیاری از کاربران این کالا، روند پیشرفت، تحولات و نیز نوسانات قیمت این کالا را در بازار به طور مرتب پیگیری می‌کنند.

قطعات اصلی، تجهیزات جانبی

عبدی یک فروشنده قطعات اصلی کامپیوتر در پاساژ پایتخت در این زمینه می‌گوید: به طور کلی قطعات کامپیوتر به دو دسته قطعات اصلی و تجهیزات جانبی تقسیم‌بندی می‌شوند که قطعات اصلی مانند کیس، مادربورد، نمایشگر، صفحه کلید، پردازنده (CPU) جزو لاینفک هر کامپیوتر بوده و سیستم بدون وجود این قطعات با مشکل مواجه می‌شود.تجهیزات جانبی نیز جزو کالاهایی هستند که کاربران رایانه در صورت نیاز از آنها استفاده می‌کنند و در غیر اینصورت عدم وجود این قطعات، خللی در کار کامپیوتر ایجاد نمی‌کند.

اسکنر، چاپگر، وب‌کم، حافظه‌های فلش و... از دسته این کالاها هستند.این فروشنده معتقد است: رشد همه‌جانبه قطعات اساسی در رایانه‌ها، در توسعه و گسترش بازار تجهیزات جانبی این سامانه‌ها بی‌تاثیر نیست.

چرا که یک رایانه هرچه‌قدر هم که از لحاظ پردازش قوی باشد، اگر ابزار مناسبی برای دریافت، ارائه و به اشتراک گذاشتن اطلاعات نداشته باشد چندان کارآمد نخواهد بود.

از این رو تجهیز رایانه به ابزار و وسایل جانبی متناسب با کاربرد، می‌تواند به اندازه برخورداری رایانه از یک پردازنده قوی، مهم و موثر باشد.ابوالفتحی یکی دیگر از فروشندگان تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت در مورد قطعات اصلی کامپیوتر می‌گوید: اگر بخواهیم در مورد بازار خرید و فروش قطعات کامپیوتر بحث کنیم، پیش از هر چیز باید اجزای تشکیل‌دهنده آن را تفکیک کنیم.به گفته وی، به طور کلی رایانه از سه بخش اصلی کیس، صفحه نمایش، صفحه کلید و موشواره تشکیل شده است که در این میان مهم‌ترین بخش، کیس رایانه‌ای است که اجزای مختلفی را در خود جای می‌دهد.همچنین صفحه نمایش به عنوان ابزار بصری رایانه نقش بسیار مهمی دارد.

صفحه نمایش

اگر چه امروزه با عرضه مدل‌های مختلف صفحه نمایش‌های LCD به بازار، استفاده از نمایشگرهای CRT تا حدود زیادی، محدود شده است اما هنوز کاربران مانیتورهای CRT را یک سر و گردن بالاتر از انواع LCD این کالا می‌دانند.

فعالان بازار معتقدند، با وجود مرغوبیت مانیتورهای CRT به علت تبلیغات گسترده برای مانیتورهای LCD و همچنین زیبایی ظاهر و حجم کم این صفحه نمایشگرها، استفاده از مانیتورهای صفحه تخت باریک به صورت یک اپیدمی درآمده و اکثر مردم از این مانیتورها استفاده می‌کنند.

سعیدی مقدم، یک فروشنده مانیتور در این زمینه می‌گوید: تا چند سال پیش که مانیتورهای LCD تازه قدم به بازار گذاشته بودند، قیمت بالایی داشتند. اما طی دو تا سه سال اخیر با عرضه بیش از حد این نمایشگرهای صفحه تخت به بازار و بالا رفتن تنوع و مدل این کالا، قیمت انواع مانیتور LCD دچار سیری نزولی شده که این افت قیمت طی شش ماه اخیر به حدود ۱۰درصد رسیده و بیشترین افت قیمت مربوط به مانیتورهای LCD شرکت L.G بوده است.

طبق اعلام نمایندگی فروش مانیتورهای L.G این کاهش قیمت از طرف شرکت مادر صورت گرفته است که در مورد مانیتورهای LCD مشهودتر است. فعالان بازار، مانیتورهای LCD سامسونگ و ال.جی را جزو پرفروش‌ترین‌های بازار معرفی کردند که به طور متوسط قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۶۰۰هزار تومان دارند.همچنین مدل‌های ۱۷۴۰P از مانیتورهای ال.جی، N۱۵۵۰ از مانیتورهای سامسونگ و مانیتور ۱۷ اینچ‌سری VM شرکت NEC که به ترتیب با قیمت ۲۰۲هزار، ۲۲۰هزار و ۲۴۵هزار تومان به فروش می‌رسند جزو پرفروش‌‌های بازار معرفی شده‌اند.فعالان بازار همچنین مدل‌های L۱۹۰۰R، L۱۹۰۰E و L۱۹۰۰j را جدیدترین مانیتورهای LCD ال.جی معرفی کردند که به ترتیب قیمت ۴۰۴، ۴۰۵ و ۴۰۴هزار تومان به فروش می‌رسند.

کیس

فاروق یکی دیگر از فروشندگان کامپیوتر در پاساژ پایتخت نیز در مورد کیس می‌گوید: کیس از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که مهمترین آنها مادربرد است و سایر قطعات روی این کیت قرار می‌گیرند.به گفته وی، بهترین مادربردهای موجود در بازار «گیگابایت» و «ایسوس» هستند که با ظرفیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند و قیمتی حدود ۶۰ تا ۱۵۰هزار تومان دارند. فعالان بازار قیمت انواع ماردبرد را نسبت به ماه گذشته ثابت اعلام کرده و معتقدند این قیمت‌ها نسبت به سه ماه گذشته در حدود ۲ تا ۵درصد کاهش یافته است که علت این امر ورود مدل‌های جدید و پیشرفته به بازار عنوان شده است.

فروشندگان مادربرد معتقدند هر چقدر یک مادر برد (Main bord) ظرفیت بالاتری داشته باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

پردازنده (CPU)

پردازنده (CPU) نیز اصلی‌ترین قطعه کامپیوتر است که هر چقدر قدرت پردازنده یک کامپیوتر بیشتر باشد، کامپیوتر سرعت بیشتری دارد. احدی یک فعال در این زمینه پردازنده‌های موجود در بازار را به دو مارک AMDو intel تقسیم‌بندی کرد و گفت: این شرکت‌ها تنها تولیدکنندگان CPU هستند و رقابت شدیدی نیز با یکدیگر دارند. وی معتقد است، پردازنده‌های AMD سرعت بیشتری نسبت به پردازنده‌های intel دارند و در نتیجه از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. به گفته این فروشنده پردازنده‌های AMD به دو نوع SemPRon و AThlon تقسیم‌بندی می‌شوند که پردازنده‌های AThlon دارای سرعت بالاتری نسبت به SempRon هستند.

فعالان بازار همچنین از ورود CPUهای دو هسته‌ای به بازار خبر داده ومی‌گویند: پردازنده‌های intel corol۲ جدیدترین پردازنده‌های موجود در بازار بوده که قیمتی حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰هزار تومان دارند.

فروشندگان می‌گویند: پردازنده‌های یک‌هسته‌ای که تا قبل از ورود پردازنده‌های دو هسته‌ای به بازار بسیار روی بورس بودند، پس از استفاده طولانی‌مدت هنگ می‌‌کردند. اما پردازنده‌های دوهسته‌ای این مشکل را ندارند.

گروهی از فروشندگان که قیمت پردازنده‌های یک‌هسته‌ای را حدود ۸۰هزار تومان اعلام می‌کنند، معتقدند: اگرچه پردازنده‌های دوهسته‌ای بسیار کارآمد هستند، اما به علت قیمت بالایی که دارند برخی کاربران همچنان استفاده از پردازنده‌های یک‌هسته‌ای را به انواع پیشرفته ترجیح می‌دهند.

هارد دیسک، یا حافظه دائمی یکی دیگر از قطعات مهم کیس است.

صارمی یک فروشنده قطعات کامپیوتری معتقداست، امروزه استفاده از هارددیسک‌های ۸۰ تا۱۶۰گیگابایتی برای کامپیوترهای خانگی متداول است و «مکس‌تور» و «کوانترم» دو تولیدکننده مهم این قطعه هستند. وی هارددیسک‌های مکس‌تور را جزو پرفروش‌های بازار ایران می‌داند. طبق اعلام فعالان بازار، در شرایط فعلی، قیمت یک هارددیسک ۴۰گیگابایتی حدود ۲۳هزار تومان و نرخ یک هارددیسک ۶۰گیگابایتی ۳۰ تا ۳۵هزار تومان است. طبق اعلام فعالان بازار نرخ این کالا نسبت به سه ماه گذشته در حدود ۲تا۵درصد کاهش یافته است.RAM (حافظه‌جانبی) یکی دیگر از قطعاتی است که روی مادربرد نصب می‌شود و طی دو تا سه ماه اخیر بیشترین افت قیمت را در بازار کامپیوتر شاهد بوده است، فروشندگان «گینگ استون» را یکی از شناخته‌ شده‌ترین RAMهای بازار معرفی می‌کنند و می‌گویند، به طور کلی برای رایانه‌های خانگی استفاده از حافظه جانبی با ظرفیت ۲۵۶ تا ۵۱۲ مگا بایت معمول است. اما ظرفیت یک گیگا بایتی این قطعه نیز کاربرد دارد.فعالان بازار همچنین می‌گویند: در حال حاضر به علت افت قیمت جهانی انواع RAM، نرخ این کالا در حد قابل توجهی کاهش یافته است و انواع RAM در مارک‌های GAIL، KING STON، سونی و ... در حال حاضر در بازار با قیمت پایین‌تری نسبت به گذشته به فروش می‌رسند.

نیارکی یک فروشنده انواع RAM می‌گوید: در بازار قطعات کامپیوتری، آن دسته از قطعاتی که علاوه بر کیفیت بالا، قیمت پایینی داشته باشند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به همین دلیل RAMهای گران قیمتی چون GAIL، پلکس تور، چیپ‌ای پی دی ای و ... در بازار ایران فروش چندانی ندارند و در مقابل RAMهای ارزان‌قیمت از فروش بالایی برخوردارند.

فعالان بازار نرخ تقریبی انواع رم‌های ۵۱۲، یک، دو، ۴و ۸ گیگا بایتی را در مارک‌های مختلف به ترتیب بین ۲۵ تا ۴۰هزار، ۳۵ تا ۶۰هزار، ۵۰تا ۲۰۰هزار، ۱۰۰تا۳۰۰هزار، ۲۵۰تا۶۳۵هزار تومان اعلام کردند که این قیمت‌ها بستگی شدیدی به مارک، ملیت، ظرفیت و پهنای باند RAM مورد نظر دارد.کارت گرافیک نیز یکی از سخت‌افزارهای درون کیس است که مربوط به تصاویر رایانه‌ای است. طبق اعلام فعالان بازار، GFORCE، ATI از جمله معروفترین تولیدکنندگان کارت گرافیک هستند.فعالان بازار از افت ۲درصدی نرخ انواع کارت گرافیک طی یک ماه گذشته خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر کارت‌های گرافیک ۱۲۸ مگا بایتی قیمتی بین ۲۷تا ۳۳هزار تومان و کارت گرافیک‌های ۵۶مگا بایتی در حدود ۴۰تا۵۰هزار تومان قیمت دارند.فروشندگان همچنین مدل HD۲۹۰۰XT را جدیدترین کارت گرافیک بازار معرفی کردند که محصول شرکت AMD بوده و سرعت انتقال آن حدود ۱۵۲بایت است. این کارت گرافیک قیمتی حدود ۵۰تا۶۰هزار تومان دارد.

تجهیزات جانبی

به غیر از قطعات اصلی که در تمام کامپیوترها وجود دارند تجهیزات جانبی چون پویشگر(اسکنر)، چاپگر، حافظه‌های فلش و ... وجود دارند که هر یک کارایی و قیمت خاصی دارند.

در میان تمام وسایلی که نام بردیم شاید چاپگر آشناتر از بقیه باشد.

حمید سعادتی یکی از فروشندگان انواع چاپگر در پاساژ پایتخت است. به گفته وی، چاپگرها در سه نوع عمده لیزری، سوزنی و جوهرافشان در بازار موجود هستند که هر کدام بسته به نوع و کارکردی که دارند در محیط‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته وی EPSON, HP و Samsung جزو پرفروش‌های بازار این کالا هستند که نسبت به مارک‌هایی چون Canon از فروش بالاتری برخوردارند.

البته چاپگرهای چند کاره کانن که قابلیت استفاده به عنوان اسکنر، فاکس و کپی را نیز دارند از محبوبیت بالایی بین مصرف‌کنندگان برخوردارند. ولی از لحاظ خدمات پس از فروش به پای HP نمی‌رسند.

سیامک قیاسی یک فروشنده چاپگر، مدل‌های MF ۳۲۲۰ از چاپگرهای چند کاره کانن را که با قیمت ۱۹۵هزار تومان و مدل ۱۰۲۰ از چاپگرهای لیزری HP را که با قیمت ۱۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد جزو پرفروش‌های بازار معرفی کردند.

پویشگر (اسکنر)

از دیگر وسایل جانبی پر کاربرد رایانه می‌توان به پویشگرها اشاره کرد که در انواع مختلفی چون دستی و تخت، در بازار موجودند. محمد سلیمانی یک فروشنده در این زمینه می‌گوید: پویشگر در مدل‌های مختلفی با مارک‌های HP، جنیوس، کانن، مادیران و... در بازار موجود است که مدل‌های ۴۲۰۰F و ۹۹۰۰F از اسکنرهای کانن با قیمتی حدود ۸۵ تا ۲۹۰هزار تومان و مدل‌های

HR ۳۲۰۰, HR ۶x slim از اسکنرهای جنیوس که با قیمتی حدود ۵۰ تا ۵۵ و ۱۰۰ تا ۱۰۵هزار تومان به فروش می‌رسند جزو پرفروش‌های بازار به حساب می‌آیند.نرخ اسکنرهای HP نیز در حدود ۵۰هزار تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان اعلام شده است که مدل ۸۳۵۰C که با قیمت یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد گران‌ترین اسکنر این برند است.

فعالان بازار سرعت اسکن این دستگاه را ۴۸۰۰×۴۸۰۰ اعلام می‌کنند.موثقی یکی از فروشندگان، از کاهش میزان فروش انواع اسکنر در بازار طی چند ماه اخیر خبر داده و می‌گوید: ورود دستگاه‌های چاپگر چند کاره با قابلیت اسکن تصاویر و مطالب باعث رکود در بازار خرید و فروش اسکنر شده است.

سرابی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت از عرضه اسکنرهای ارزان قیمت EPSON به بازار طی ماه آتی خبر داد. به گفته وی، این اسکنر که V۲۰۰ نام دارد با قیمتی حدود ۷۰ تا ۷۵هزار تومان وارد بازار خواهد شد.

وب‌کم:

فعالان بازار از ثبات نسبی قیمت وب‌کم طی سه ماه اخیر خبر داده و معتقدند با وجودی که تصور می‌شد تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان، رشد میزان خرید این کالا را در پی داشته باشد شاهد ثبات در میزان تقاضا و نیز قیمت این کالا هستیم. آنها مدل

FC-۱۶۳۰ از وب‌کم‌های فراسو و مدل MESSENGER از وب‌کم‌های جنیوس را جزو پروفروش‌‌های بازار معرفی کردند که به ترتیب با قیمت ۱۸هزارو۷۰۰تومان و ۱۳هزار تومان به فروش می‌رسند.مدل‌های FC-۲۳۰۰ فراسو و QUICD COM PRO از وب‌کم‌های LOGITECH نیز نمونه‌های جدیدی هستند که قرار است طی روزهای آینده وارد بازار داخلی شوند.

حافظه‌‌های فلش

حافظه فلش از دسته کالاهایی است که مدت زمان کمی است استفاده از آنها رایج شده است.

حافظه‌های فلش و کول دیسک‌ها به دلیل توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات روی حجم فیزیکی نسبتا کوچک و قابل حمل و همچنین به دلیل قابلیت پاکسازی و استفاده مکرر، این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.زینعلی یک فعال در زمینه فروش این کالا می‌گوید: نرخ این حافظه‌ها از حدود ۱۰ تا ۲۰هزار تومان آغاز و تا ۵۵ تا ۶۰هزار تومان ادامه دارد.به گفته وی، مدل‌های ارزانقیمت قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات کمی را داشته و در مقابل مدل‌های گرانقیمت حجم بیشتری از اطلاعات را ذخیره می‌کنند.

این فروشنده به مدل‌های HT۲۰۳ ۱G و HT۲۰۳ ۲G که محصول شرکت Apacer هستند، اشاره کرد و گفت: این دو مدل جزو پرفروش‌های بازار به حساب می‌آیند که به ترتیب قیمتی حدود ۳۰ تا ۴۰ و ۵۰هزار تومان دارند.

طبق اعلام نمایندگی فروش شرکت فراسو، حافظه‌های فلاش این شرکت نیز با قیمتی حدود ۱۸هزار تا ۵۳هزار تومان به فروش می‌رسند که مدل FFD-Z با ظرفیت ذخیره‌سازی ۴گیگابایت گرانقیمت‌ترین حافظه فلش این شرکت است و قیمتی حدود ۵۳هزار تومان دارد. توشیبا و A-DATA از جمله تولیدکنندگان دیگر این کالا هستند که از فروش نسبتا خوبی در بازار برخوردارند. طبق اعلام فعالان بازار نرخ انواع حافظه فلش نسبت به سه ماه گذشته تغییر خاصی نکرده است. به طور کلی فعالان بازار، نوسانات قیمت تجهیزات کامپیوتری و قطعات اساسی را تا حد زیادی وابسته به میزان عرضه مدل‌های جدید و پیشرفته به بازار می‌دانند و معتقدند، ورود مدل‌های جدید به بازار در اکثر موارد افت قیمت مدل‌های قدیمی را در پی دارد که مصداق عینی این مساله را در بازار ROM شاهد هستیم.

فعالان بازار همچنین مدل‌های بی‌‌کیفیت چینی را که به اسم کالای چینی درجه یک یا ژاپنی با قیمت پایین وارد بازار می‌شوند را عاملی برای شکستن قیمت مدل‌های اورجینال در بازار می‌دانند و معتقدند، بسیاری از افراد با عرضه محصولات تقلبی به بازار با قیمت پایین باعث رکود بازار اجناس با کیفیت می‌شوند که در این صورت نظم بازار نیز به هم می‌خورد.