بازار دیجیتال- کمی جدی‌شان بگیرید، بد نیست گاهی هنگام کار با کامپیوترتان نگاهی هم به کلیدهای زیر انگشتانتان بیندازید. کیبوردها به خاطر داشتن کلیدهای زیاد و قرار گرفتن آنها در کنار هم به مرور میزبان گرد و خاک می‌شوند.این گرد و خاک‌ها شاید ظاهرا به چشمتان نیاید، اما بعد از مدتی که مقدارشان بیشتر شد، صحنه نه چندان جالبی را به وجود می‌آورند. به این ترتیب اگر به عمر کیبوردتان و البته تمیزی و نظافت اتاق یا محل کارتان علاقه‌مندید بهتر است روش‌های تمیز کردن کیبورد را یاد بگیرید. اما قبل از هر چیز باید کامپیوتر را خاموش کرده و کابل‌های برق را بکشید. جای سوکت‌ها را فراموش نکنید تا برای نصب دوباره، دچار مشکل نشوید. کیبورد را کاملا برگردانید تا خرده‌های درشت از بین کلیدها بیرون بریزند.شما بسته به اینکه چند وقت یکبار کیبوردتان را تمیز می‌کنید، می‌توانید روش موردنظرتان برای تمیز کردن آن را انتخاب کنید.

روش اول که تمیز کردن سطحی است برای دوره‌های هفتگی یا ماهیانه مناسب است، در حالی که روش تمیز کردن کامل برای یک سال کافی است، در هر صورت برای این کار به وسایلی مانند: پارچه بدون پرز، پارچه خشک- الکل طبی (هیچ وقت از الکل صنعتی یا رنگی استفاده نکنید)- گوش‌ پاک‌کن- جاروبرقی یا اسپری هوای فشرده و پیچ‌گوشتی دوسو نیاز دارید.

روش اول: تمیزکاری سطحی

اسپری هوای فشرده را بین کلیدها فوت کنید تا تمام آشغال‌ها خارج شود. در غیر این صورت می‌توانید از یک جاروبرقی استفاده کنید تا آشغال‌ها را بمکد. حالا یک گوش پاک‌کن بردارید و چند قطره الکل روی آن بریزید، به کمک آن لبه‌های کلیدها را تمیز کنید. بعد از تمیزکاری لبه‌های کلیدها، پارچه بدون پرز را بردارید و آن را آغشته به الکل کنید. توجه کنید که هیچ وقت الکل را مستقیما روی کیبورد نریزید. با این پارچه سطح کلیدها را تمیز کنید. در پایان هم با پارچه خشک‌ یا گردگیر، روی کیبورد بکشید و آن را تمیز کنید.

تمیزکاری کامل

این تمیزکاری به وقت و حوصله بیشتری نیاز دارد و فقط مخصوص کیبوردهای استانداردی است که از پوسته ای به نام ممبران (MEMBRANE) در زیر کلیدها استفاده می‌کنند (اکثر کیبوردها از این نوع هستند). البته این روش برای کامپیوترهای لپ‌تاپ و کیبوردهایی که ممبران ندارند مناسب نیست. با کمی صبر و حوصله ردیف و محل هر کلید را روی یک کاغذ یادداشت کنید چون باید کلیدها را از جای خود بیرون آورید و ممکن است که نتوانید آنها را به جای صحیح خود برگردانید. ابتدا فقط کلیدهای حرفی الفبا از A تا Z را از جای خود بیرون آورید.بهتر است از خارج کردن کلیدهای بزرگ مانند SPACE BAR و ENTER، کلیدهای SHIFT و BACK SPACE و CAPS LOCK و غیره خودداری کنید چون جا زدن مجدد آنها می‌تواند کمی برایتان مشکل باشد. برای بیرون آوردن کلیدها می‌توانید از پیچ گوشتی دوسو استفاده کنید. پیچ‌گوشتی را زیر کلید گذاشته به آرامی آن را به طرف بالا فشار دهید.

توجه کنید که قبل از خارج کردن هر کلید، مطمئن شوید که جای برگرداندن صحیح آن را یادداشت کرده و می‌دانید. وقتی همه کلیدها (به غیر از کلیدهای بزرگ ذکر شده) را خارج کردید از اسپری هوا یا جارو برقی برای خاک‌زدایی و برداشتن آشغال‌های داخل کیبورد استفاده کنید.

حالا باید کلیدها را تمیز کنید. به کمک پارچه و کمی الکل آنها را یکی یکی تمیز کرده و با پارچه خشک کنید. قبل از جا زدن کلیدها، پارچه بدون پرز را کمی به الکل آغشته کرده و سطح کیبورد را به خوبی تمیز کنید، مخصوصا زیر و سطح کلیدهایی که خارج نکرده‌اید. وقتی کیبورد به خوبی تمیز شد کلیدها را یکی یکی مطابق یادداشتتان سر جای خود برگردانید.

برای جا زدن هر کلید آن را به طور صحیح در محل خود گذاشته و به آرامی اما محکم فشار دهید تا صدای کلیک آن را بشنوید.

بعد از آن که تمام کلیدها را جا زدید کیبورد را با دستمال خشک تمیز کنید و آن را به کامپیوتر وصل کرده و از تمیزی دوباره آن لذت ببرید.