بازار دیجیتال- مانیتور یکی از اجزای اصلی کامپیوتر است، به همین دلیل انتخاب یک مانیتور مناسب اهمیت زیادی برای کاربران کامپیوتر دارد.

بسیاری از افراد نیز به همین دلیل در انتخاب نوع مانیتور (LCD یا CRT) سایز و برند آن دچار وسواس می‌شوند. البته خریداران باید در وهله اول بدانند یک مانیتور را به چه منظوری خریداری می‌کنند.
طبق اعلام یکی از فروشندگان مانیتور، با وجود عرضه مدل‌های مختلف مانیتورهای LCD به بازار، مانیتورهای CRT هنوز جزو بهترین‌های بازار هستند که برای کاربرد تصویربرداری دیجیتال مناسب‌تر از مانیتورهای LCD هستند.
البته مانیتورهای LCD جدید از نظر روشنایی، تفکیک رنگ‌ها، فوکوس تصویر، مصرف برق و شکل ظاهری در بسیاری موارد بهتر از انواع CRT هستند.
جدول روبه‌رو نشان‌دهنده مشخصات و تفاوت‌های مانیتورهای LCD و CRT است.
در جدول فوق مشخصات اصلی مانیتورهای LCD و CRT مقایسه شده‌اند.
فعالان بازار، مهم‌ترین معایب مانیتورهای LCD را اشباع رنگ کمتر و کاهش جزئیات تصویر در قسمت‌های تیره دانسته‌اند.
احمدی یک فروشنده انواع مانیتور می‌گوید، توجه به روشنایی، رزولوشن، نسبت کنتراست، اندازه صفحه نمایش و زاویده دید هنگام خرید یک مانیتور LCD و توجه به نکاتی چون اندازه (سایز)، Pont Pitch، دقت،Refresh arte، مسطح بودن کنترل رنگ و همگرایی، هنگام خرید مانیتور CRT اهمیت فراوانی دارد. حالا با توجه به مطالب فوق می‌توانید برای خرید یک مانیتور مناسب روانه بازار شوید.