رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ایجاد شبکه سراسری فناوری اطلاعات در دستگاه قضایی از سندهای افتخار این دستگاه به شمار می‌آید، روسای کل دادگستری‌ها را ملزم به ایجاد شورای انفورماتیک در هر استان کرد. به گزارش ایسنا، آیت‌ا... هاشمی شاهرودی که در جمع روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها در جلسه‌ای با هدف بررسی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) سخن می‌گفت، اقدامات انجام شده در این حوزه را بسیار ارزشمند خواند و رفع اشکالات پیش آمده در این مسیر را منوط به همت جمعی مدیران در دستگاه قضایی دانست.

رییس قوه قضاییه، ایجاد شبکه جامع اطلاعاتی قضایی در سراسر کشور را اقدامی فنی - حقوقی ذکر کرد و با بیان اینکه این اقدام یکی از سندهای افتخار دستگاه قضایی به شمار می‌رود، افزود: به اعتقاد بسیاری از متخصصان و مسوولان، قوه قضاییه با انجام اقداماتی در این باره و اجرایی کردن فازهایی نظیر پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت قضایی (CMS)، در مسیر حرکت خود به سمت دولت الکترونیک از بسیاری از دستگاه‌های اجرایی پیشی گرفته است.

رییس قوه قضاییه یادآور شد: پیاده کردن سیستم‌های نرم‌افزاری در دستگاهی که رویه‌های گذشته آن با موضوعاتی این چنینی همخوانی ندارد، کار سختی است اما ایجاد این همخوانی نیازمند مدیریت دقیق و بسترسازی است که از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری است.

هاشمی شاهرودی به روز بودن رویه‌ها و امور را با توجه به حجم عظیم تغییرات و تحولات جهان امروز موضوعی اجتناب‌ناپذیر و نیازمند خلاقیت و نوآوری خواند و تصریح کرد: استفاده از ابزارآلات و فناوری‌هایی که دارای امتیازات بیشتر و در عین حال صرف انرژی کمتر باشد، از جمله موضوعاتی است که در هر دستگاهی باید مورد توجه قرار گیرد. البته در این مسیر بروز اشکالات یک امر طبیعی است اما پیشرفت‌های حاصل شده بیانگر این است که اشکالات بروز یافته قابل حل و رفع بوده و نیازمند مدیریت کارآمد است.

هاشمی شاهرودی تاکید کرد: از این پس یکی از شروط گزینش قضات و کارمندان در دستگاه قضایی، آشنایی و تسلط آنان به امور رایانه‌ای خواهد بود. علاوه بر آن قضات فعلی و کارمندان نیز باید با شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت در فراگیری هر چه سریع‌تر امور مربوط به IT کوشش کنند، زیرا دور ماندن از سرعت بالای تغییرات در این زمینه ضررهای جبران‌ناپذیری را بر افراد و دستگاه وارد خواهد کرد.