نرخ مکالمه سیم‌‌کارت‌های مختلف امروز بحث همه کسانی است که سیم‌‌کارت‌های اعتباری دولتی یا ایرانسل را استفاده می‌کنند، در حالی که تبلیغات دو شرکت ایرانسل و شرکت ارتباطات سیار همه جا را پر کرده مشترکان از خود می‌پرسند این دو سیم‌‌کارت چه تعرفه‌ای را استفاده می‌کنند. هر دو شرکت در تبلیغات خود کمترین اشاره را به میزان تعرفه کرده‌اند و همین باعث شکل گرفتن حرف و حدیث‌های فراوانی درباره این سیم‌‌کارت‌ها شده است، در حالی که «همراه اول» یا همان ارتباطات سیار سابق خود را برای ثبت‌نام سیم‌‌کارت‌های اعتباری و دائمی ‌آماده می‌کند بسیاری از فروشندگان می‌گویند که این سیم‌‌کارت‌ها دارای تاریخ مصرف دو ماه پس از اولین شماره‌گیری هستند و به این ترتیب مشترکان مجبور به استفاده کردن تمامی‌اعتبار خود در این مدت هستند، این در حالی است که مسوولان این شرکت هنوز چنین چیزی را تایید نکرده اند.

به جز این، هنوز مشخص نیست میزان تعرفه سیم‌‌کارت‌های اعتباری اپراتور اول چقدر سبز است. یک مقام سازمان تنظیم مقررات البته چراغ‌سبز را به این اپراتور برای گران‌کردن تعرفه‌هایش داده و گفته است که‌این اپراتور می‌تواند تعرفه مکالمات شهری را تا ۱/۵۸ و مکالمات بین شهری خود را تا سقف ۸/۹۸تومان افزایش دهد. لطف‌ا... صبوحی به خبرگزاری «ایسنا» گفته که هنوز مخابرات پیشنهاد تعرفه‌ها را به این سازمان ارائه نکرده است.

وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در آخرین نشست خبری خود گفته بود که کاهش تعرفه مکالمات سیم‌‌کارت اعتباری در مجمع مخابرات ایران تصویب شده و پیشنهاد اولیه شرکت ارتباطات سیار در حدود دقیقه‌ای ۶۲ تومان است که به زودی در سازمان تنظیم مقررات تصویب می‌شود.

نکته جالب این قضیه آنجاست که مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار پیشنهاد اولیه ارتباطات سیار را پس از تخفیف ۶۲تومان تعیین کرده در حالی که معاون سازمان تنظیم مقررات گفته نرخ تعرفه سیم‌‌کارت‌های اعتباری با احتساب ۳۰درصد افزایش می‌تواند ۱/۵۸تومان پیشنهاد شود. حالا شما بگردید ببینید ارتباطات سیار را یا همراه اول چگونه تعرفه اعتباری خود را کاهش داده که از حداکثر افزایش قیمت تعرفه قانونی هم ده‌درصد بیشتر شده است!

وزیر ارتباطات: به روز می‌شویم

وزیر ارتباطات گفته که ثبت‌نام سیم‌‌کارت از ۲۳ تیر شروع می‌شود و تا پایان سال تلفن‌همراه به روز واگذار می‌شود. محمد سلیمانی اضافه کرده که در حال حاضر کشور ایران در یک وضعیت بسیار خاص و ویژه از لحاظ زمانی و مکانی قرار دارد.

هم‌اکنون به جز اپراتور دولتی سایر اپراتورهای تلفن‌همراه مانند ایرانسل و تالیا تلفن‌همراه را به روز به مشترکان واگذار می‌کنند و تنها این اپراتور دولتی است که از قافله ارائه سیم‌‌کارت به روز عقب مانده است.

ایرانی‌ها موبایل باز هستند

براساس آمار مراکز ذی‌ربط، تعداد کاربران تلفن‌همراه در ایران بین ۱۷ تا ۱۹میلیون نفر است که این رقم حدود شش‌دهم درصد خطوط تلفن‌همراه در جهان، برآورد می‌شود. طبق آخرین تحقیقات «موسسه مخابرات و رسانه‌های اینفورما» تعداد خطوط فعال تلفن‌همراه در جهان در زمان حاضر به مرز ۳میلیارد رسیده است. شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد که ایران از نظر ضریب نفوذ تلفن‌همراه در بین ۲۲۰ کشور جهان رتبه ۱۳۵ و از لحاظ مشترکین رتبه ۳۳ را دارد.

گزارش‌های منابع خبری بین‌المللی نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن‌همراه برخی از کشورها نزدیک به ۱۰۰ و یا بالای صد درصد است که این رقم در ایران به گفته مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ۲۹درصد است.