پیش‌نویس لایحه «مدیریت پیام‌های ناخواسته الکترونیکی» نهایی و به هیات دولت ارسال شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، علی ناصری، مدیرکل دفتر امور زیربنایی، وزارت ارتباطات، با بیان این مطلب اظهار کرد: این لایحه توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران تهیه و اواخر سال گذشته به این دفتر تحویل داده شد.

وی افزود: پس از دریافت پیش‌نویس لایحه «مدیریت پیام‌های ناخواسته الکترونیکیspam»، دفتر امور زیربنایی، طی جلساتی با مجری و کارشناسان حقوقی صاحب‌نظر در این زمینه، ایرادهای موجود در پیش‌نویس ارائه شده را برطرف کرد.

وی در خصوص تعریف spam گفت: هرگونه پیامی که بدون رضایت دریافت‌کننده و بدون وجود رابطه میان دریافت‌کننده و ارسال‌کننده از طریق سیستم‌های پست الکترونیکی (email) و پیام کوتاه (SMS) برای اشخاص ارسال شود، spam خوانده می‌شود.

او خاطر نشان کرد: این لایحه با هدف حمایت از کاربران اینترنتی و مشترکان تلفن‌همراه و برای جلوگیری از ارسال پیغام‌های ناخواسته الکترونیکی تدوین شده است. ناصری در خصوص چگونگی کنترل پیغام‌های ناخواسته الکترونیکی اظهار کرد: بر اساس پیش‌نویس لایحه spam، کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته مدیریت پیام‌های ناخواسته الکترونیکی» تشکیل خواهد شد که موارد مربوط به انتشار spam را هدایت و مدیریت خواهد کرد.

وی ادامه داد: نمایندگان وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، افراد تشکیل‌دهنده این کمیته خواهند بود.

مدیرکل دفتر امور زیربنایی گفت: با توجه به این پیش‌نویس، ارسال پیام‌های ناخواسته برای کاربران ممنوع بوده و جرم تلقی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، ارسال عمومی پیام ناخواسته الکترونیکی جزای نقدی داشته و در صورت تکرار، این مبلغ چند برابر خواهد شد.

او ادامه داد: در صورتی که به واسطه ارسال پیام‌های تکراری و بیهوده از سوی افراد، به شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات یا سیستم‌های پیام‌رسان الکترونیکی، خسارتی وارد شود، مجرم می‌بایست علاوه بر پرداخت جریمه نقدی، کلیه خسارات وارده را نیز جبران کند.