شرکت‌های واردکننده گوشی، جهت جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر خواستار ارائه مجوز از سوی دولت برای بازگرداندن اجناس خود به کشور‌های مبدا شدند. به گزارش «فارس»، برخی از منابع مطلع معتقدند که دولت می‌توانست از شهریورماه سال‌جاری بحث ثبت شماره سریال گوشی تلفن را اجرایی کند.

تا شهریورماه، شرکت‌های واردکننده گوشی با هماهنگی صورت گرفته با سازمان‌های ذی‌ربط چون سازمان حمایت رجیستر گوشی‌های وارداتی خود را برنامه‌ریزی کرده و تا شهریور ماه مشکلی وجود نداشت.

طی روزهای اخیر برخی از مدیران شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن‌همراه با مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا، جلسه‌ای پیرامون مشکلات به وجود آمده داشتند.

یک منبع آگاه به فارس گفت: شرکت‌های وارد‌کننده از کنار حذف رجیستر گوشی حدود ۴میلیارد تومان متضرر شده‌اند. در حال حاضر در بازار گوشی تلفن‌همراه نیز تحول جدی رخ داده است.

فروشگاه‌های نمایندگی‌های رسمی گوشی تلفن‌همراه از دریافت گوشی‌های جدید از شرکت‌های وارداتی امتناع می‌کنند و حتی اقدام به باز پس دادن گوشی‌هایی که قبل از رجیستر با قیمت بالا خرید کرده بودند، می‌کنند. بسیاری از گوشی‌های وارداتی شرکت‌ها نیز پس از ترخیص از گمرک به علت رجیستر نشدن فروش نرفته‌اند.

یک مقام آگاه به فارس گفت: تصمیم دولت مبنی بر حذف رجیستر، نادرست است. زیرا در بازار بسیاری از گوشی‌ها، تنها با سیم‌کارت ایرانسل و تالیا فعال می‌شدند و MCI‌ متضرر اصلی بود و این امر برای شرکت ارتباطات سیار یک ضد تبلیغ به شمار می‌رفت.