سیم‌کارت‌های اپراتور اول 45 ‌روزه تحویل می‌شود

موبایل ایرانی دیروز شاهد یک اتفاق و یک نشست جالب و شاید بی‌سابقه بود، بالاخره بعد از ۱۳ سال نام تجاری اولین اپراتور تلفن همراه که پیش از این با نام‌هایی همچون ارتباطات سیار، اپراتور اول، سیم‌کارت دولتی و ۰۹۱ نامیده می‌شد، باز هم تغییر کرد و نام جدیدی برای آن اعلام شد. «همراه اول»، نام تجاری بود که وحید صدوقی، مدیرعامل اپراتور اول صبح روز گذشته با ذوق و شوق اعلام کرد. به گفته صدوقی این نام از بین بیش از ۷۰‌هزار عنوان پیشنهادی که چندی پیش در جریان برگزاری مسابقه‌ای SMSای توسط مشترکان این اپراتور اعلام شده بود انتخاب شده است.

با توجه به گفته‌های صدوقی که پیش از اعلام رسمی برند اپراتور اول حکایت از دیدی بین‌المللی برای انتخاب اسم اولین اپراتور خاورمیانه و دهمین اپراتور پر مشترک سیم‌کارت‌های دائمی در جهان داشت، به نظر می‌رسید اکثریت قریب به اتفاق خبرنگاران حاضر در این مراسم منتظر شنیدن برند دیگری بودند. برندی که اصالت، قدمت و به نوعی معرف نام ایران در منطقه و جهان باشد.

به گفته صدوقی، همراه اول از ترکیب دو کلمه‌ای تشکیل شده که بیشترین فراوانی را در پیام‌های ارسالی مشترکان داشته است، اما تعجب خبرنگاران در این مراسم فقط به اعلام نام تجاری اپراتور اول بر نمی گشت. دومین شگفتی این مراسم به زعم خبرنگاران نمایش لوگوی اپراتور اول و پس از آن شعار این اپراتور قدیمی بود.

در مراسم معرفی و رونمایی لوگوی اپراتور اول خیلی سعی شده بود که چیزی شبیه به لانچ یک محصول در اتفاقات بین‌المللی رخ دهد، در حالی که صدوقی به توضیحاتی پیرامون چگونگی انتخاب این نام می‌پرداخت، چراغ‌های سالن خاموش و لوگوی این نام تجاری بر روی پرده پشت سر مدیرعامل و سخنگوی این مراسم نقش بست. نشانه «همراه اول» از دو حلقه مورب با رنگ‌های لاجوری و نارنجی تشکیل شده بود که به گفته صدوقی تداعی از دانه‌های رنجیر که یکدیگر را همراهی می‌کنند داشت. گفته شده انجمن گرافیک ایران و برخی از طراح مطرح کشور، کسانی بودند که در طراحی این لوگو نقش داشته اند. پس از رونمایی نشانه، چراغ‌های سالن روشن شدند و حضار شاهد تابلوهای شعار تبلیغاتی اپراتور اول شدند که در حین نمایش لوگو به داخل سالن آورده شده‌بودند. «هیچ کس تنها نیست». این شعار همراه اول است که البته به گفته صدوقی شاید در آینده شعارهای دیگری هم به آن اضافه شود.

به هر حال اپراتور اول بالاخره صاحب‌نام شد و مهم‌ترین مشخصه مراسم روز گذشته هم شاید همین مساله بود. البته اتفاقات و خبرهای جالب دیگری هم در این مراسم رخ داد. قرار است در آخرین دوره ثبت نام «همراه اول» که از ۲۳ تیرماه آغاز می‌شود دیگر محدودیت زمانی برای ثبت‌نام وجود نداشته باشد. این یعنی اعلان علنی جنگ اپراتور همچنان دولتی اول به سایر اپراتورهای تلفن همراه. همچنین مشخص شد از این پس متقاضیان سیم‌کارت دولتی، ۳۰ تا ۴۵ روز پس از ارائه مدارک ثبت‌نام، سیم‌کارت خود را دریافت می‌کنند. شاید اعلام این خبر در روزهای آینده باعث به وجود آمدن شوک شدیدی در بدنه بازار غیر رسمی سیم‌کارت باشد و قیمت این کالا با افت شدیدی روبه‌رو شود.

همچنین به گفته مدیرعامل اپراتور اول، در صورت تصویب سازمان تنظیم مقررات از این پس هزینه نمایشگر که در هر دوره ۲‌هزار تومان بوده از قبوض مشترکان تلفن همراه اپراتور اول حذف خواهد شد. همچنین قرار است اگر سازمان تنظیم مقررات تصویب کند هزینه مکالمات اپراتور اول بدون افزایش در سطح کشور یکسان و ۴۷۷‌ریال اعلام شود.