بازار دیجیتال- شاید صحبت و قضاوت در مورد اپراتور سوم، اپراتوری که قرار است از مهرماه سال ۸۷ مقدمات کارهای اجرایی خود را آغاز کند خیلی زود باشد. وفا غفاریان، رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت منسوب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اظهار تمایل کشورهای متعدد برای ورود به مناقصه اپراتور سوم تلفن‌همراه خبر داده و گفته که این درخواست‌ها به طور مشخص زمانی رسمیت می‌یابد که اسناد مناقصه منتشر شود.

غفاریان به ویژگی‌های بارز اپراتور سوم اشاره می‌کند که می‌تواند خدمات نسل سوم تلفن‌همراه را در اختیار کاربران قرار دهد، خدماتی که ارائه آنها به طور معمول با نسل دو و نسل دو و نیم که اپراتورهای اول و دوم در آن بستر فعال هستند، امکان‌پذیر نیست.

به اعتقاد رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات، خدماتی که اپراتور سوم در اختیار کاربران می‌گذارد، می‌تواند بازار انحصاری برای این اپراتور ایجاد کند. البته غفاریان در حالی خدمات مبتنی بر نسل سوم تلفن‌همراه را ویژگی بارز اپراتور سوم معرفی می‌کند که هم اکنون برخی از خدمات نسل ۷۵/۲ تلفن‌همراه که از سوی اپراتور دوم ارائه شده با مشکل روبه‌رو شده است. MMS یکی از خدمات نسل ۷۵/۲ تلفن‌همراه است که تا

سه ماه پیش از سوی ایرانسل ارائه می‌شد.این سرویس به دستور سازمان تنظیم مقررات، مدتی است که لغو شده و علاوه بر آن که کاهش قیمت ایرانسل را در بازار غیر رسمی در پی داشته، باعث شده تا بسیاری از کاربران که برای استفاده خدماتی از این دست جذب ایرانسل شده بودند از سیم‌کارت‌های خود رویگردان شوند.همان طور که در ابتدا هم اشاره شد هر چند قضاوت در مورد اپراتور سوم شاید خیلی زود باشد، اما مشکلاتی که هم اکنون برای ارائه خدمات اپراتور دوم وجود دارد اصل ارائه سرویس‌های ارزش افزوده اپراتور سوم را که بر پایه انتقال بسیار سریع اطلاعات اعم از صوت، تصویر و دیتا بنا نهاده شده را زیر سوال می‌برد.

GPRS موبایل دولتی در پاییز

معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار، راه‌اندازی اولیه سرویس GPRS اپراتور دولتی را ابتدای پاییز سال جاری عنوان می‌کند.

فلاح اصغری که این خبر را به پایگاه اطلاع رسانی تلفن همراه داده بود، در زمینه توسعه سرویس‌های ارزش افزوده اپراتور اول می‌گوید: دسترسی به اینترنت بی‌سیم پرسرعت و دیگر تبادلات داده‌ها باعث می‌شود تا در آینده بتوانیم خدمات بیشتری را به سرویس‌های ارزش افزوده اضافه کنیم.هر چند که معاون نظارت و مدیریت شبکه اپراتور اول در مورد ارائه سرویس MMS از سوی این اپراتور سخن نگفته، اما تلویحا به ارائه سرویس تبادلات داده‌ها اشاره کرده که به نظر می‌رسد همان سرویس پیام‌های چند رسانه‌ای موسوم به MMS باشد.

حال باید تا پاییز منتظر ماند و دید که آیا سازمان تنظیم مقررات که چندی پیش ارائه سرویس MMS ایرانسل تا سه ماه آینده را منتفی اعلام کرده بود، به شرکت ارتباطات سیار اجازه ارائه این سرویس را خواهد داد یا اپراتور اول فقط مجاز به ارائه سرویس اینترنت به تلفن‌همراه خواهد بود.

هشدار برای نوکیا و موتورولا

هر چند که این خبر باید در ستون آن سوی آب درج می‌شد، اما انتشار آن در ستون موبایل ایرانی بی‌ربط نیست.

مقامات دو شرکت نوکیا و موتورولا اخیرا از کشف چهارمدل باتری تقلبی در جنوب چین خبر دادند که در صورت به کار رفتن در گوشی تلفن‌همراه منفجر می‌شود. چند روز پیش یک مرد جوان چینی بر اثر انفجار تلفن‌همراهش که در جیب پیراهنش قرار داشت کشته شد. اما ارتباط این خبر با ستون موبایل ایرانی به انتشار اخباری پیرامون باتری‌های غیراصلی (اورجینال)، در بازار تلفن‌همراه کشور بازمی‌گردد. به گفته فروشندگان بازار، یکی از عوامل موثر در کاهش قیمت گوشی‌هایی که با گارانتی‌های متفرقه عرضه می‌شود به کار رفتن باتری‌ها و قاب‌های چینی است. پس علاوه بر آنکه مدت زمان استاندارد صحبت با تلفن‌همراه را به منظور نسوختن گوشی و در رفتن فک محترم رعایت می‌کنید، استفاده از باتری اورجینال را نیز در دستور کار خود قرار دهید.