IBM غول پیر

بازار دیجیتال - شرکت IBM اولین بار در سال ۱۸۸۸ توسط «هرمان هولریت» و شرکت TABULATING MACHINE تاسیس شد و در سال ۱۹۱۱ به عنوان یک شرکت رسمی به ثبت رسید. IBM بعد از آن که در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر آمریکایی قرار گرفت، در سال ۱۹۲۴ نام International Business Company یا IBM را برای خود انتخاب کرد. این شرکت بین‌المللی که در منطقه ARMONK شهر نیویورک قرار دارد، یکی از معدود شرکت‌های فعال در زمینه IT است که پیشینه فعالیتش به قرن نوزدهم برمی‌گردد.

در حقیقت IBM در زمینه تولید، ساخت و فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر، خدمات زیرساختی، خدمات هاستینگ و خدمات مشاوره در بخش‌های کامپیوتری و نانوتکنولوژی فعالیت می‌کند. IBM در سال‌های اخیر به عنوان بزرگ‌ترین شرکت کامپیوتری جهان شناخته شده است. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۳۵۰هزار کارمند در سراسر دنیا، عنوان بزرگ‌ترین استخدام کننده جهان در زمینه IT را به خودش اختصاص داده است. این شرکت که بیشترین حق فروش انحصاری را در میان شرکت‌های آمریکایی فعال در بخش تکنولوژی دارد، در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا مهندسان و مشاوران خود را به کار گرفته و دارای ۸ آزمایشگاه در سرتاسر جهان است. کارکنان و مهندسان IBM تاکنون موفق به دریافت ۳ جایزه نوبل، ۵ مدال بین‌المللی تکنولوژی و ۵ مدال بین‌المللی علوم شده‌اند. از طرفی این شرکت به عنوان سازنده قطعات الکترونیکی در فهرست ۲۰‌شرکت برتر تولیدکننده قرار دارد. بخش تولید کامپیوترهای شخصی IBM در ماه مه سال ۲۰۰۵، توسط کمپانی چینی Lenovo خریده شد. بخش سیستم‌های چاپ IBM هم در ژانویه سال ۲۰۰۷، با قیمت ۷۲۵میلیون دلار توسط شرکت Ricoh خریداری شد که این اتفاق با سرمایه‌گذاری ۳ ساله Info Print یکی از زیرمجموعه‌های Ricoh اتفاق افتاد. در حال حاضر ۵۱درصد سهام بخش سیستم‌های چاپ IBM، در اختیار Ricoh بوده و ۴۹درصد سهام آن در اختیار IBM است.

۴ لوگو شرکت IBM، همه در دهه ۱۹۷۰ طراحی شده‌اند. این شرکت که با لقب Big Blue هم شناخته می‌شود، معمولا مدیران اجرایی و مسوولان رسمی خود را از میان نیروهای فعال بخش فروش انتخاب می‌کند. به عنوان نمونه «سام پالمیسانو» مدیرعامل فعلی IBM، اولین بار به عنوان یک بازاریاب در این شرکت استخدام شد. درحقیقت بخش فروش و بازاریابی در IBM یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آید. IBM تا پایان سال ۲۰۰۶ با رشد سالانه ۴درصد، درآمدی برابر ۴/۹۱میلیارد دلار به‌دست آورده است.