طرح شناسنامه‌دار کردن کالاهای ICT در وزارت بازرگانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسکوت مانده است، تمامی ‌سازمان‌های فعال در این رابطه می‌توانند این طرح را دوباره فعال کنند اما مساله مهم این است که درخواست پیگیری این موضوع دوباره باید توسط نهادهای مربوطه اعلام شود. باقر بحری، رییس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب درباره آخرین وضعیت طرح ملی شناسنامه‌دار کردن کالاهای ICT اظهار کرد: این طرح از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پیشنهاد داده شده اما کانال اجرایی آن دولت است، در هر حال ما اعلام آمادگی کردیم که برای انجام این طرح می‌توانیم فعالیت کنیم.

بحری همچنین درباره آمار واردات سخت‌افزاری به صورت قاچاق به کشور تصریح کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان واردات سخت‌افزار به کشورمان که به صورت قاچاق صورت می‌گیرد، وجود ندارد و آماری که بعضا اعلام می‌شود، به صورت شهودی است.

وی خاطرنشان کرد: بحث افزایش تعرفه‌ها از مواردی است که خود در افزایش قاچاق تاثیر زیادی داشته، بنابراین کالاها بیشتر به صورت قاچاق وارد می‌شود و با افزایش تعرفه گمرکی و کارشناسانه نبودن این عدد، قاچاق کالا طبیعتا افزایش خواهد یافت.

او با بیان این که شناسنامه‌دار کردن کالاها باعث می‌شود کالایی که در بازار وجود دارد شناسنامه و مسوولی داشته باشد،‌ تصریح کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای کاهش بحث قاچاق به غیر از این طرح،‌ برنامه دیگری را پیشنهاد نداده است. وی در پایان تصریح کرد: برخی مواقع انتظار کاری که از یک ارگان یا سازمان کنترلی داریم از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که تشکیلات صنفی ‌است، داریم در صورتی که این انتظار به‌جایی نیست زیرا ما مسوول اجرایی نیستیم.