بازار دیجیتال- جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی (تسما) در ایران شهریور ماه جاری توسط شورای عالی اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود. حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی روزگذشته در کنفرانس خبری برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران «تسما» گفت: دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در سال ۸۵ با رویکردی جدید با عنوان تسما فعالیت خود را آغاز کرد و درصدد است، تولید محتوای الکترونیکی در کشور را ساماندهی کند.

وی اضافه کرد: از این رو دبیرخانه شورا با هدف توسعه، تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، آموزشی و خدماتی، طرح بازار ملی اشتراک محتوا را در خلال برگزاری جشنواره تسما به اجرا درآورد.

شهریاری در ادامه اهداف این طرح را برشمرد و گفت: اطلاع‌گیری از محتوای تولید شده در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و دینی از نظر حجم و موضوع شاخص‌های دیگر، بررسی وضعیت تقاضا نسبت به انواع محتوای تولید شده به منظور توجه بیشتر به نیازمندی‌های تولید‌کنندگان عرصه اطلاع‌رسانی و فناوری‌های مرتبط با آن در کشور، تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص در حوزه‌های مختلف به تولید محتوای مورد نیاز کشور، جمع آوری اطلاعات تولید شده در زمینه‌های مختلف و به اشتراک‌گذاری آن‌ها با هدف ارتقای سطح محتوای تولیدات نرم‌افزاری و جلوگیری از موازی کاری و به هدر دادن منابع و ایجاد اشتغال از اهداف مهم این طرح است.

وی اظهار داشت: کلیات طرح از طریق رسانه‌ها، وبگاه نمایشگاه، وبگاه دبیر خانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و ارسال فراخوان به اطلاع عموم می‌رسد، در حالی که دبیر خانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تنها مسوولیت نظارت بر گردش کار مذکور را به عهده دارد.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی خاطرنشان کرد: تنها محتوایی که قابلیت به اشتراک‌گذاری دارد در بازار شرکت داده می‌شود و محتوای تولید شده می‌تواند در قالب فایل‌های اطلاعاتی و یا به صورت نرم‌افزار در طرح عرضه شود ولی در حال حاضر تنها محتوای عرضه شده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که این رویکرد محتوایی تاکنون در هیچ جشنواره‌ای وجود نداشته است.

وی در ادامه به شرایط عمومی صاحبان اثر اشاره کرد و افزود: صاحبان تولید محتوایی می‌توانند اشخاص حقیقی، حقوقی، شرکت‌های خصوصی و موسسات فرهنگی دولتی و غیر دولتی باشند، همچنین صاحبان تولیدات باید بتوانند مالکیت خود را نسبت به تولیدات عرضه شده اثبات کنند.

شهریاری داوری در بخش مسابقه جشنواره را بر عهده افراد متخصص دانست و گفت: با توجه به تشکیل کارگروه‌های ۱۵ گانه در حوزه‌های تحت پوشش طرح تسما در دبیر خانه شورا، داوری در بازار ملی اشتراک محتوا توسط کمیته داوری و با مشارکت افراد ذی صلاح و با اطلاع از حوزه‌های صنفی و کارگروه‌های مربوطه در هر یک از حوزه‌های زیر مجموعه طرح تسما به طور جداگانه انجام و نتایج حاصله جهت اجرای مراحل بعدی به دبیر خانه شورا ارسال خواهد شد. نمایشگاه و جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی(تسما) ۱۲ تا ۱۶ شهریور ماه جاری برگزار می‌شود.