مایکروسافت هم به جمع سازندگان رایانه های شخصی پیوست

مایکروسافت اعلام کرد که در پاسخ به لپ‌تاپ ۱۰۰ دلاری نگروپونته از ماه آینده در هند اولین رایانه شخصی خود را عرضه می‌کند. به گزاش «مهر»، مایکروسافت در این خصوص اظهار داشت، این رایانه شخصی را که «IQ PC» نام گذاشته است، در ابتدا در بازار آسیا، به ویژه هند به قیمت ۵۰۰دلارعرضه می‌کند و در مراحل بعدی وارد بازار غرب خواهد کرد.

رایانه شخصی IQ از یک پردازشگر مدل «آلتون» ساخت شرکت «ای ام دی» و سیستم عامل «ویندوز ایکس پی» در ویرایش استاندارد برخوردار است.

به طور خلاصه، مایکروسافت با این اقدام جدید نشان داد که سیاست «بسته‌- بسته» شرکت اپل را دنبال می‌کند. براساس این سیاست، طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار به طور همزمان در یک شرکت انجام می‌شود. براساس گزارش کلمبیا دیلی‌تریبون، تصمیم مایکروسافت مبنی بر ورود این شرکت در بازار سخت افزار از سوی تحلیلگران با نقدهای مثبتی مواجه شده است.

در حقیقت IQ PC به مایکروسافت این امکان را می‌دهد که در بازار نامحدود و بالقوه آسیا خود را نشان دهد. چین و هند به تنهایی ۲۰درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند و ورود این شرکت به این بازار می‌تواند از بیسوادی انفورماتیکی جوانان این دو کشور جلوگیری کند.

از سوی دیگر این رایانه شخصی جدید می‌تواند به یکی از رقبای اصلی «رایانه شخصی همکلاسی» (Classmate Pc) محصول اینتل و «پروژه یک لپ‌تاپ برای هر کودک» تبدیل شود. به ویژه آنکه تولید لپ‌تاپ ۱۰۰دلاری نگروپونته در این پروژه برای مایکروسافت یک تهدید جدی به‌شمار می‌رود. چراکه این لپ‌تاپ به جای استفاده از سیستم عامل «ویندوز» از سیستم عامل «لینوکس» حمایت می‌کند و بنابراین موفقیت پروژه نگروپونته می‌تواند مایکروسافت با یک ضرر مضاعف مواجه کند.