ارتقا تا بی‌نهایت
مریم عسگری
شرکت ...، بانک ... و ... برای استخدام نیروی کار ورزیده و مجرب آگهی استخدام داده است. چه خبر خوشحال‌کننده‌ای!
نگاهی به مدرک موقت لیسانست که با هزاران جان کندن گرفته‌ای می‌اندازی و می‌گویی: «امتحانش بی‌ضرر است، شاید از میان هزاران متقاضی من انتخاب شوم.»

طرح: جمال صحرادی
به دنبال فرم ثبت‌نام تمام کیوسک‌های روزنامه فروشی را زیر و رو می‌کنی. اما ... دست از پا درازتر به خانه برمی‌گردی.
یکی از آشنایان می‌گوید با پر کردن فرم ثبت‌نام که در سایت شرکت موجود است هم می‌توانی در آزمون ورودی شرکت کنی.
ثبت‌نام اینترنتی؟ ولی تو کامپیوتر نداری!
سال گذشته هم برای دیدن لیست نمرات امتحانی که در سایت دانشگاه درج شده بود، کلی به دوست و آشنا رو انداختی تا موفق شدی، نمرات خود را دریافت کنی.
با خود می‌گویی، این طور نمی‌شود. باید کاری کرد. بالاخره یک کامپیوتر ولو مدل پایین برای تو لازم است.
عزمت را جزم و پس‌اندازت را در جیب می‌گذاری و راهی بازار می‌شوی.
نقش کامپیوتر در دنیای ماشینی امروزاز حدود دو دهه پیش که استفاده از کامپیوتر تا حدود زیادی عمومی‌ شده است، انجام بسیاری از امور کاری و حتی روزمره برای کاربران این وسیله آسان‌تر شده است.
امروزه دیگر لازم نیست کاربران کامپیوتر که زمان برای آنها حکم طلا را دارد، برای خرید لوازم مورد نیاز به فروشگاه‌های مختلف سطح شهر مراجعه کنند، کافی است از طریق اینترنت کد کالای مورد نظر خود را به شرکت ارائه کننده کالا یا خدمات داده و طی مدت کوتاهی لوازم مورد نیاز خود را دریافت کنند.
البته این تنها یک نمونه از خدماتی است که این وسیله کارآمد به بشر ارائه داده است. بسیاری از کاربران کامپیوتر این وسیله را یک آچار فرانسه به تمام معنا می‌دانند که برای انجام امور مختلفی کارآیی‌های منحصر به فرد با سرعت بالایی دارد.اگر شما تاکنون به جمع کاربران این وسیله ملحق نشده‌اید، بهتر است فرصت را از دست ندهید.
انتخاب کامپیوتر
امروزه با توجه به تنوع در قطعات کامپیوتری، نرم‌افزارها و لوازم جانبی انتخاب یک کامپیوتر کار چندان ساده‌ای نیست.احمدی یک فروشنده کامپیوتر در پاساژ پایتخت می‌گوید: «امروزه تقریبا تمام کامپیوترهای موجود در بازار، قابلیت انجام امور روزمره اداری و شخصی از قبیل واژه پردازی، حسابداری، استفاده از اینترنت و ... را دارا هستند و متقاضیان خرید این کالا می‌توانند به طور میانگین با صرف مبلغی حدود 400 تا 800 هزار تومان یک کامپیوتر تقریبا پیشرفته خریداری کنند.»
به گفته این فروشنده افرادی که قصد خرید کامپیوتر را دارند در وهله اول باید بدانند کامپیوتری که تهیه می‌کنند برای انجام چه اموری است و یا به عبارتی هدف آنها از خرید کامپیوتر چیست؟
چه کامپیوتری را با چه هدفی بخریم؟
در دنیای امروز بسیاری از لوازم
از جمله کامپیوتر هرگز با یک کاربرد خاص تولید نشده‌اند.
بنابراین کامپیوتر که در اصل یک وسیله پرکاربرد است تنها از نظر محاسبه اعداد و ارقام، اتصال به اینترنت یا یک وسیله بازی برای کودکان و بزرگسالان که وقت خود را در برابر نمایشگر آن صرف کنند و یا یک وسیله لوکس در اتاق کار برای کاربران مورد توجه نیست. بلکه کامپیوتر یک وسیله محاسبه کننده است که از مجموعه‌ای پیچیده و منظم قطعات الکترونیکی تشکیل شده است. لذا هنگام خرید با یک دستگاه ساده و معمولی روبه‌رو نیستیم که بخواهیم به فروشنده مراجعه کرده و یک وسیله آماده شده را تحویل بگیریم. بلکه هنگام خرید یک کامپیوتر رومیزی (P.C) باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم.
یک فروشنده کامپیوتر در این باره می‌گوید: «خرید یک کامپیوتر با اهداف استفاده خانگی- تجاری، تحصیلی و حرفه‌ای‌ و... صورت می‌گیرد که اگر استفاده کاربران از کامپیوتر در خانه تنها جنبه آشنایی با کامپیوتر و کارکردن با برنامه‌های معمول باشد، می‌توان یک کامپیوتر معمولی پنتیوم 3 و 4 و یا حتی پنتیوم 2 با قیمتی حدود 150 تا 400هزار تومان تهیه کرد. اما اگر انتظار بیشتری از کامپیوتر خود دارید، باید مبلغ بیشتری تا حدود 800هزار تومان هزینه کنید.
البته لوازمی که در سیستم کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش عمده‌ای در تفاوت قیمت این کالا دارند. به عنوان مثال، اینکه مانیتور کامپیوتر کاربران فلترون یا LCD و در چه سایزی باشد و یا اینکه صفحه کلید، موس و... از چه مارکی باشند در قیمت‌گذاری یک سیستم موثر است.
نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر
شاید تا به حال این ضرب‌المثل معروف که «هر چقدر پول بدهی همان‌قدر آش می‌خوری » را بارها و بارها شنیده باشید. این ضرب‌المثل قدیمی هنگام خرید کامپیوتر نیز مصداقی عینی می‌یابد. خریداران کامپیوتر باید توجه داشته باشند که انتخاب یک پردازنده ارزان قیمت به همراه قطعات هم‌سطح آن بسیار عقلانی‌تر از انتخاب یک پردازنده گران‌قیمت با قطعات جانبی ضعیف یا از رده خارج است. چرا که کارایی کلی یک کامپیوتر را فقط پردازنده آن تعیین نمی‌کند.
پردازنده (CPU)
به‌گفته یکی از فروشندگان کامپیوتر، CPU یا پردازنده اصلی‌ترین قطعه کامپیوتر است که هر چقدر قدرت پردازنده یک کامپیوتر بالاتر باشد، سرعت بیشتری دارد.
وی پردازنده‌های موجود در بازار را به دو مارک، AMD و intel تقسیم‌بندی می‌کند که این شرکت‌ها تنها تولیدکنندگان CPU هستند و رقابت شدیدی با یکدیگر دارند.
وی معتقد است، پردازنده‌های AMD سرعت بالاتری دارند تا پردازنده‌های intel و در نتیجه از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.
وی پردازنده‌های AMD را به دو نوع SemPRon و AThlon تقسیم‌بندی کرده و معتقد است، سرعت و قدرت پردازنده‌های Athlon در مقایسه با SemPRon بسیار بالاتر است. به طوری که یک پردازنده 2500 مگاهرتزی SemPron به هیچ‌وجه قابل رقابت با پردازنده 2500 مگاهرتزی Athlon نخواهد بود. وی همچنین پردازنده‌های دو‌هسته‌ای «intel«corol 2 را جدیدترین پردازنده‌های موجود در بازار معرفی کرده و می‌گوید: پردازنده‌های یک هسته‌ای که تا قبل از ورود پردازنده‌های دو هسته‌ای به بازار فروش بسیار بالایی داشتند، پس از استفاده طولانی مدت هنگ می‌کردند اما پردازنده‌های دو‌هسته‌ای این مشکل را ندارند. وی قیمت پردازنده‌های یک هسته‌ای را حدود 80هزار تومان و نرخ پردازنده‌های دو هسته‌ای را حدود 120 تا 150هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید: «اگر چه پردازنده‌های دو هسته‌ای بسیار کارآمدتر هستند اما به علت قیمت بالایی که دارند برخی کاربران همچنان استفاده از پردازنده‌های یک هسته‌ای را به دو هسته‌ای‌ها ترجیح می دهند.» وی پردازنده‌های با قدرت 2500مگا هرتز را برای کامپیوتر‌های پنتیوم 4 و پردازنده‌های دو هسته‌ای 3000، 35000 و 4500 مگاهرتزی را برای نسل پنتیوم 5 مناسب می داند.
حقیقت پنیتوم ۵
اگر چه بسیاری از فروشندگان نسل پنتیوم 5 کامپیوترهای PC را به بازار معرفی و به فروش می‌رسانند، اما حقیقت این است که نسل پنتیوم 5 هنوز به معنی واقعی وارد بازار نشده است و فروشندگان کامپیوتر‌هایی را که با پردازنده‌های بالای قدرت 3000 مگاهرتز کار می‌کنند را با نام پنتیوم 5 به فروش می رسانند.
مادربرد
پس از CPU، مادربرد اصلی‌ترین قطعه کامپیوتر است که با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد.
سالیان، یکی از فروشندگان کامپیوتر می‌گوید: هنگام خرید مادربرد باید به چیپ ست آن توجه بسیاری داشت. چرا که انتخاب مادربرد، علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد سیستم، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقا نیز هست.
به عبارتی قابلیت‌های یک کامپیوتر و پتانسیل‌های ارتقای آن در آینده به نوع مادربورد بستگی دارد. امروزه روی مادربردها، پورت‌های پیشرفته‌ای مانند IEEE1394) Fireware) و یا USB2 و حتی کارت‌های صدای 6کاناله‌ و کنترل‌های RAID نصب شده‌اند که می‌توان از آنها هنگام ارتقای سیستم بدون نیاز به نصب امکانات جانبی دیگر استفاده کرد.
یک فروشنده در مورد مادربرد می‌گوید: در اکثر موارد تهیه مادربرد جدید خرید پردازنده و حافظه اصلی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل لازم است بررسی‌های لازم در مورد تاثیر این قطعات بر کارایی ماردبرد به عمل آید.
به گفته وی، هنگام خرید مادربرد فراموش نکنید که همواره پردازنده‌های جدید و با سرعت بالا، دارای قیمت به مراتب بالاتری نسبت به نمونه‌های قدیمی هستند.
وی قیمت ماربرد را حدود ۴۸ تا ۱۵۰هزار تومان اعلام کرد و گیگابایت، AMD و intel را جزو برندهای اصلی این کالا معرفی کرد.
حافظه
میزان RAM برای کامپیوتر شما بسیار مهم است و برای کارکرد بهینه کامپیوتر باید به میزان کافی RAM داشته باشید.RAM علاوه بر مقدار حافظه، یک فاکتور مهم دیگر نیز دارد و آن سرعت پایه است که نشان‌ می‌دهد اطلاعات با چه سرعتی می‌توانند منتقل شوند.نکته مهم دیگر این است که هنگام خرید مادربرد به تعداد اسلات‌های
(RAM (DIMM باید توجه داشت تا در آینده هنگام ارتقای سیستم با مشکل مواجه نشویم.
دیسک سخت (HARD DRive)
هنگام خرید این کالا دو انتخاب وجود دارد، میزان حافظه و یا حجمی که با واحد گیگابایت سنجیده می‌شود و سرعت که هر چه بیشتر باشد زمان کمتری برای خواندن و نوشتن روی HARD Drive لازم است. اکثر HARD Driveهای امروز، بیشتر از مقدار مورد نیاز، فضا در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
البته این بستگی به کاربران دارد که چه نوع اطلاعاتی را بخواهند روی HARD Drive ذخیره کنند.
به عنوان مثال، اگر تعداد زیادی فیلم روی HARD Drive ذخیره شود به فضای زیادی احتیاج است.
به گفته فروشندگان برای اکثر مصارف خانگی فضای اکثر نمونه‌های این کالا که قیمت مناسبی نیز دارند بیش از نیاز کاربران است.
کیس و پاور مناسب
خریداران هنگام خرید کیس و پاور باید دقت زیادی به خرج دهند.
چرا که به اعتقاد برخی فروشندگان بسیاری از مشکلات قطعات دیگر کامپیوتر مانند CPU و... از پاور نامناسب ناشی می‌شود.
اگر سری به پاساژ ایرانیان یا رضا بزنید با انبوهی از کیس و پاورها مواجه می‌شوید که اکثرا غیراستاندارد هستند و توانایی پشتیبانی مناسب از قطعات کامپیوتر را ندارند.
کیس‌هایی مانند TVM، MEC و Purche از این دسته‌اند.
طبق اعلام فعالان بازار، در بازار فعلا کیس‌های Green از کیفیت مناسبی برخوردارند که قیمتی بین ۲۰تا ۴۰هزار تومان دارند.
مشخصات پاور مناسب
طبق اعلام فعالان بازار مشخصات یک پاور مناسب عبارت است از، تجهیز به کلید روشن و خاموش سیستم، حداقل دارای استاندارد CE بوده و به کابل برق ورودی استاندارد مجهز باشد.
همچنین کابل‌های خروجی در شاخه‌های 12، 5 و 3/3 حداقل با ضخامت 18 و رنگ‌های مشخص تعیین شده در استاندارد باشد.
مانیتور، کیبورد و موس
این سه قطعه مانند قطعاتی که قبلا در مورد آنها توضیح دادیم از تجهیزاتی هستند که تمام کامپیوترهای موجود در بازار به آن مجهز هستند.
به گفته فعالان بازار نوع مانیتور (LCD یا فلترون) و سایز آن تاثیر زیادی روی قیمت این کالا دارد.
در حال حاضر LG و Samsung جزو پرفروش‌ترین مانیتورهای موجود در بازار هستند که انواع فلترون و LCD آنها در سایزهای مختلف قیمتی حدود 57 تا 300هزار تومان دارند.
کیبورد و موس (موشواره) نیز در مارک‌های فراسو، جنیوس و ... در بازار موجود هستند که انواع کیبورد با قیمتی حدود ۱۳ تا ۴۰هزار و انواع موس در دو نوع معمولی و حرفه‌ای با قیمتی حدود ۵ تا ۱۲هزار و ۴۰ تا ۶۰هزار تومان به فروش می‌رسند.
موس‌های حرفه‌ای گرانقیمت برای انجام امور گرافیکی کاربرد دارند.
مجموع این قطعات را که کنار هم بگذاری، به اضافه قطعات ریز و درشت دیگر می‌شود یک سیستم کامپیوتر برای انجام امور اداری و شخصی کاربران.
صائب یکی از فروشندگان کامپیوتر، به خریداران کامپیوتر توصیه می‌کند، هنگام خرید کامپیوتر با یک فرد آشنا به فوت و فن‌های کامپیوتر به بازار مراجعه کنند چرا که بسیاری از فروشندگان که سطح کیفی قطعات به کار رفته در سیستم برای آنها اهمیت ندارد و به دنبال منافع خود هستند از قطعات دست دوم و یا بی‌کیفیت در سیستم‌بندی استفاده می‌کنند.
به گفته وی، این اقدام برخی فروشندگان باعث شده است، بازار کار افرادی که از قطعات اورجینال استفاده می‌کنند، کساد شود و قطعات اورجینال روی دست فروشندگان بماند. به گفته وی، مهم‌ترین نکته‌ای که خریداران هنگام خرید کامپیوتر باید به آن توجه کنند این است که کامپیوتری را خریداری کنند که قابلیت ارتقا داشته باشد و قطعات آن از سطح کیفی مطلوبی برخوردار باشند.