قیمت اینترنت در ایران گران نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور معتقد است که از نظر سرعت و قیمت، اینترنت ایران جایگاه به نسبت مناسبی دارد. رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌اش از وضعیت کلی اینترنت و به ویژه قیمت و سرعت آن چگونه است، گفت: از آغاز دولت دهم همیشه تلاش بر کاهش قیمت داشته‌ایم و در یک یا دو مرحله تلاش کرده‌ایم که در بخش‌هایی از جمله زیرساخت‌ها که مربوط به دولت می‌شود هزینه‌ها را کاهش دهیم و به گونه‌ای اقدام کنیم که قیمت تمام شده برای کاربران پایین‌تر بیاید.

تقی‌پور در ادامه تصریح کرده است که این وزارتخانه در حال حاضر جلسه‌ها و تلاش‌های متعددی در زمینه کاهش قیمت اینترنت برگزار کرد،‌ اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ که بخواهد اعلام کند که این تعرفه‌ها تا چه حد کاهش می‌یابد. وزیر ارتباطات در خصوص مقاومت بدنه دولتی برای افزایش پهنای باند اینترنت کشور گفت: اگر مفهوم دولت را به معنای دستگاه‌های اجرایی بگیریم،‌ قطعا اینگونه نیست. من پیش از این هم بارها اعلام کرده‌‌ام که خوشبختانه از نظر زیرساخت‌ها و ظرفیت شبکه، این پتانسیل وجود دارد که بخواهیم پهنای باند اینترنت را افزایش دهیم؛ بنابراین اگر تصمیم‌گیری در سطح کلان کشور صورت بگیرد ما آمادگی انجام این عمل را خواهیم داشت.

تقی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت اینترنت از نظر سرعت و قیمت شرایط مناسبی دارد، گفت: ‌اگر بخواهیم این موضوع را به شکل مقایسه‌ای مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که در حد متوسط کشورهای دنیا قرار داریم. به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که پهنای باند در کشور ما ارزان است. البته در عین حال برخی ادعاها را که بر گرانی اینترنت در ایران دلالت می‌کند هم قبول نداریم، کما اینکه در بسیاری حوزه‌های خدماتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ما بر این اعتقاد هستیم که ‌قیمت خدمات مختلف در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است.