محققان ژاپنی موفق به طراحی رایانه هوشمندی شده‌اند که با اندازه‌گیری میزان فشار وارده به صفحه کلید می‌تواند خستگی کاربر را محاسبه کند. «تاکاهیسا تانی» و «سایجی یامادا» محققان دانشگاه تحصیلات تکمیلی در هایاما ژاپن دریافته اند که با بررسی تغییرات فشار وارد شده روی صفحه کلید می‌توان وضعیت فعالیت کاربر را تشخیص داد.

به گزارش ایسنا ، محققان با استفاده از همین روش سیستم هوشمندی مجهز به حسگرهای فشار در زیر صفحه کلید طراحی کرده و عملکرد دستگاه را روی تعدادی داوطلب در زمان تکمیل برنامه پردازش کلمه مورد آزمایش قرار دادند. در زمان انجام آزمایش، چندین صفحه اطلاع‌رسانی برای کاربر باز می‌شد که فرد می‌توانست این صفحات را قبول یا رد کند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که پس از یک دوره کوتاه آموزشی، سیستم با دقت۸۰ درصد قادر به قطع خودکار برنامه در مواقع تشخیص خستگی کاربر است.

محققان قصد دارند طرح خود را برای سایر فعالیت‌ها مانند خواندن نیز گسترش دهند؛ به طور مثال با استفاده از حسگرهایی در روی میز می‌توان میزان فعالیت کاربر را با اندازه‌گیری تغییرات فشار آرنج یا تعداد برداشتن لیوان از روی میز محاسبه کرد. نتایج دستاورد محققان ژاپنی در کنفرانس Ro-Man در پاریس ارائه شده است.