بازار پرسود مواد مصرفی ماشین‌های اداری

بازار دیجیتال- این روزها نوسانات نرخ ارز بر بازار خرید و فروش ماشین‌های اداری هم تاثیر گذاشته و در بازار این کالا شاهد تغییراتی از لحاظ قیمت هستیم. تغییراتی که برای کسبه و فعالان بازار این بازار و همچنین مصرف‌کنندگان تازگی دارد. چرا تا پیش از این(رشد نرخ دلار آزاد) بیشتر مانور‌های قیمتی روی کالا و مواد مصرفی نظیر کارتریج و کاغذ و تونر و رول و... بوده است و کمتر پیش آمد قیمت چاپگر تغییر محسوسی داشته باشد. اما اینک گویا اوضاع تغییر کرده است و در بازار این کالا شاهد تغییر و تحولاتی هستیم.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر قیمت این کالا مطابق با نوسانات نرخ ارز تغییر کرده و به همین دلیل بازار این کالا، در هفته گذشته روزهای پرنوسانی را پیش رو داشته است.

البته برخی از نمایندگی‌های فروش در مقابل نوسانات نرخ ارز مقاومت بیشتری داشته و سعی می‌کنند برای حفظ مشتریان خود قیمت‌ها را در بازار ثابت نگه دارند.

محمد عالمی، یکی از فعالان بازار چاپگر می‌گوید: تا پیش از این نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار چاپگر و... نداشت. اما اینک در بازار شاهد رشد قیمت در مورد این کالاها هستیم.

به گفته وی علاوه بر این موضوع در بازار شاهد رشد قیمت مواد مصرفی و کاغذ و... نیز هستیم که این موضوع فشار بیشتری به مصرف‌کنندگان وارد می‌آورد و در مقابل سود کسبه در فروش این تجهیزات و مواد مصرفی است. به گفته منصوری، یکی از کسبه بازار چاپگر، مصرف‌کنندگان مواد مصرفی ناچار به خرید این مواد هستند. به همین دلیل برخی از فعالان بازار مواد مصرفی از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را بالاتر از عرف بازار می‌برند و خریدار هم که ناچار به خرید است به ناچار بهای مورد نظر فروشنده را می‌پردازد. به گفته وی این موضوع باعث شده است در بازار مواد مصرفی شاهد ناآرامی‌هایی باشیم.

علی مرادی یکی دیگر از کسبه بازار هم می‌گوید: در حال حاضر در بازار چاپگر، برندهای محدودی در حال رقابت با یکدیگر هستند که در این میان، اچ پی رکورددار فروش در بازار است.

این فعال بازار افزود: جالب اینجاست که این برند در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و... تا حدودی ضعیف‌تر از برندهایی نظیر کانن و اپسون عمل می‌کند و براساس اعلام فعالان بازار میزان عرضه نمونه‌های قاچاق به بازار در مورد چاپگر‌های این برند بیشتر است.

اما به هر حال همچنان رکورددار فروش در بازار است. همچنین بر اساس نظر سنجی باشگاه فعالان آی‌سی‌تی، در بازار چاپگر برند اچ‌پی در شهریورماه سال‌جاری با کسب ۸/۳۷ درصد از سهم فروش بازار توانسته است در رتبه نخست محبوب‌های بازار چاپگر بایستد.

سهم محبوبیت این برند در اسفندماه سال ۹۰ حدود ۳/۳۸ درصد بوده است و این موضوع نشان‌دهنده این است که با وجود افزایش قیمت‌ها، اما چاپگرهای این برند همچنان جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

پس از این برند نیز کانن با کسب ۸/۲۳ درصد از سهم محبوبیت بازار توانسته است در رتبه دوم محبوب‌های بازار چاپگر بایستد. سهم محبوبیت چاپگرهای این برند در اسفند ماه سال گذشته ۹/۲۲ درصد بوده است. در رتبه سوم نیز چاپگر‌های برند سامسونگ با کسب ۷/۱۹ درصد از سهم محبوبیت چاپگر ایستاده‌اند. سهم محبوبیت چاپگرهای سامسونگ در اسفند ماه سال ۹۰ در حدود ۳/۲۲ درصد بوده است. مطالعه این آمار و ارقام گویای کاهش سهم محبوبیت چاپگرهای سامسونگ نسبت به شش ماه قبل است.

اما در رتبه چهارم محبوب‌های بازار چاپگر برند اپسون با کسب ۱/۱۵ درصد از سهم محبوبیت بازار ایستاده است. بر اساس اعلام باشگاه فعالان آی سی تی، سامسونگ در اسفند ماه سال ۹۰ سهم محبوبیتی در حدود۹ درصد داشته است.