سیستم مخابرات ماهواره‌ای برای کنترل ترافیک پرواز

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ تعداد پروازها نسبت به اکنون دوبرابر می‌شود، به همین منظور کمیسیون و آژانس فضایی اروپا تصمیم به راه‌اندازی سیستم مخابراتی تخصصی برای کنترل ترافیک هوایی گرفته‌اند. به گزارش «مهر»، این سیستم مخابراتی ماهواره‌ای «ایریس» (رنگین کمان) نامگذاری شده است و همانند ایریس، رب‌النوع یونان باستان که مسوول حفظ و کنترل تماس‌های میان زمین و آسمان بود، وظیفه کنترل ترافیک هوایی را دارد.

ایریس با تبادل اطلاعات و داده‌های لازم برای بهتر کردن موقعیت ترافیک هوایی که هر روز تراکم آن افزایش می‌یابد، عمل می‌کند.

براساس گزارش پایگاه خبری آژانس فضایی اروپا، به‌طور متوسط زمان تاخیر پروازها در اروپا در حدود ۲۰ دقیقه است که صدمات اقتصادی زیادی به مسافران و شرکت‌های هواپیمایی وارد می‌کند و علاوه براین باعث افزایش خطرات امنیتی می‌شود.

سازمان تحقیقاتی «یوروکنترل» در گزارشی آورده است که هر سال درحدود ۵ تا ۶درصد به ترافیک پرواز افزوده می‌شود و این میزان تا سال ۲۰۲۰ به دوبرابر مقدار کنونی خواهد رسید. بنابراین گزارش، این سیستم جدید در حقیقت تولد دوباره پروژه قدیمی‌ «Aerosat» آژانس فضایی اروپا است و قرار است با استفاده از ماهواره اروپایی گالیه فضاهای امن بین دو هواپیما را ارزیابی کند. این پروژه تا سال ۲۰۱۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.