چینی‌ها بالای سکو ایستاده‌اند

بازار دیجیتال- سیستم میکروفون کنفرانس از لوازمی است که در برپایی کنفرانس، کلاس‌های آموزشی و... کاربرد فراوانی دارد و در مارک‌های مختلفی به بازار عرضه شده است. طبق اعلام فعالان بازار انواع مختلف دستگاه میکروفون کنفرانس با توجه به قابلیت‌هایی که دارند در محیط‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند.

شایگان یکی از فعالان بازار این کالا در این زمینه می‌گوید: «به طور کلی میکروفون‌های کنفرانس به دو روش توکار و روکار طراحی شده‌اند که میکروفون‌های روکار به صورت رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر میکروفون قابلیت استفاده برای دو شرکت کننده را دارد.

ترجمه همزمان ۳۰ زبان از دیگر ویژگی‌های برخی از دستگاه‌های میکروفون کنفرانس است که اکثر میکروفون‌هایی که در سالن‌های همایش و کنفرانس‌های بین‌المللی کاربرد دارند و تعداد شرکت‌کنندگان آنها در حدود ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است که دارای این ویژگی هستند.

(Dis) یکی از برندهای فعال در این زمینه است که مدل‌های مختلفی را که قابلیت ترجمه حدود ۳۰ زبان دنیا را دارند به بازار عرضه کرده است.

مدل DS۶۰۰ دیجیتال، CDS۴۰۰ آنالوگ و DC۶۰۰ دیجیتال که قابلیت ترجمه ۳۲زبان دنیا را دارند از این دسته‌اند که قیمتی بالای ۱۵میلیون تومان دارند. البته این مبلغ تنها شامل هزینه منبع تغذیه‌کننده، میکروفون کنفرانس مدیر جلسه و سه‌میکروفون شرکت‌‌کننده است.

شوقی یکی دیگر از فعالان بازار این کالا، فیلیپس توآ (TOA)، دی‌ای‌اس (Dis) و هوراند را جزو مارک‌های معروف میکروفون کنفرانس در بازار معرفی می‌کند و معتقد است، مدل‌های TS۸۰۰ و TS۹۰۰ دو مدل پرفروش از سیستم‌های میکروفون کنفرانس برند (TOA) در بازار هستند که ترجمه همزمان به ۳زبان و قابلیت رای‌گیری و ثبت آمار رای‌گیری از ویژگی‌های این دو مدل است.

به گفته وی، قیمت تقریبی که می‌توان برای مدل TS۹۰۰ با ۱۰میکروفون کنفرانس برای شرکت کننده در نظر گرفت، حدود ۹میلیون تومان است. قیمت مدل TS۸۰۰ نیز با ۱۰میکروفون کنفرانس اضافی حدود ۴میلیون تومان است.

البته با اضافه شدن هر ۱۵میکروفون اضافی به این سیستم مبلغی حدود ۷۰هزار تومان به مبلغ کل افزوده می‌شود.

طبق اعلام یکی از فعالان بازار دستگاه‌های میکروفون توکار نیز کاربرد چندانی در ایران ندارد و سیستم میکروفون به صورت مخفی زیر میز تعبیه می‌شود و شرکت کنندگان به وسیله یک هدفون ارتباط برقرار می‌کنند.

فعالان بازار معتقدند، در حال حاضر اکثر میکروفون‌های کنفرانس موجود در بازار محصول کشور چین هستند که قیمتی بین ۳تا۱۵میلیون تومان دارند و از فروش مطلوبی برخوردارند. میکروفون‌های پاناسونیک نیز جزو کمیاب‌ترین‌های بازار هستند که قیمتی حدود ۴۰ تا ۴۵میلیون تومان دارند.