خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد، پلیس چین سه نفر را به دلیل اجرای نقشه‌ای برای تقلب با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌های این کشور دستگیر کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی رویتر، ۱۰میلیون دانش‌آموز دبیرستانی چین روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته برای ورود به دانشگاه‌های این کشور به رقابت پرداختند که از این تعداد تنها ۷/۵میلیون نفر آنها پذیرفته می‌شوند.

این کنکور عامل سرنوشت‌سازی در موفقیت و شکست دانش‌آموزان است و سال‌های اخیر شاهد یک سلسله رسوایی‌ها در زمینه تقلب بوده است. شین‌هوا اعلام کرد، پلیس «جیوتای» به یک دستگاه مینی‌بوس که در مقابل مدرسه‌ای که محل برگزاری امتحان کنکور روز پنجشنبه بود، مشکوک شد. شین‌هوا افزود، پلیس سه نفر را در داخل این مینی‌بوس یافت که دو نفر آنها به یک صفحه کامپیوتر خیره شده بودند و با یک واکی تاکی صحبت می‌کردند. شین‌هوا براساس اعترافات این افراد گزارش داد، یک دانش آموز در سالن امتحان برای خواندن سوال‌ها و دریافت پاسخ‌ها از مینی‌بوس از یک میکروفون بی‌سیم استفاده می‌کرد.

شین‌هوا افزود، سه نفر درون مینی‌بوس، ۱۲هزار یوان (معادل یک هزار و ۵۰۰دلار) از این دانش آموز برای ارائه این خدمات گرفته بودند. تدابیر امنیتی شدیدی برای برگزاری کنکور در چین اجرا می‌شود و ورقه‌های امتحانی تا قبل از برگزاری این آزمون‌ها اسرار دولتی تلقی می‌شوند. رسانه‌های چین روز پنجشنبه اعلام کردند، پلیس این کشور در آپارتمانی در «شن‌یانگ» حدود ۴۲جفت به اصطلاح «کفش تقلب» کشف کرده‌اند. این کفش‌ها که هر جفت آنها به قیمت حدود دو هزار یوان به فروش می‌رسید، توانایی ارسال و دریافت اطلاعات دارند.