گیگابایت و نسخه دوم مادربردهای با طول عمر بالا

در سال ۲۰۰۶ شرکت GIGABYTE سری مادربردهای با طول عمر بالای خود را معرفی کرد. امسال نیز GIGABYTE استاندارد صنعتی جدیدی را با معرفی نسخه دوم مادربرهای با طول عمر بالا، به بازار عرضه کرده است.

این مادربردها به چوک‌های با هسته فریت، MOSFET‌های با RDS پایین و از خازن‌های حالت جامد مجهز بوده و بر پایه چیپ‌ست‌های P۳۵/G۳۳ طراحی و تولید شده اند.

اما این قطعات جدید چه هستند و استفاده از آن‌ها چه مزایای را در بر خواهد داشت. استفاده از قطعات با کیفیت بالا بر روی مادربرد، عامل کلیدی برای بهره‌مندی از یک مادربرد با طول عمر، قابلیت اطمینان و ثبات بالا است.

این مساله یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی مدارهای تغذیه است که خصوصیات برخی از مهمترین قطعات بر روی مادربرد را مشخص می‌‌کند.

MOSFE‌های با RDS پایین

GIGABYTE تصمیم به استفاده از MOSFETهای با RDS پایین بر روی نسخه دوم مادربردهای با طول عمر بالای خود گرفته است.

این MOSFET‌ها از انواعی هستند که زمان کمتری را برای تغییر حالت (سوئیچ کردن) نیاز داشته و می توانند در مداراتی که ذخیره و تخلیه جریان در آنها با سرعت بالایی انجام می‌شود، مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای استفاده از این قطعات گران قیمت این است که MOSFET‌های با RDS پایین دارای مصرف توان کمتری در هنگام تغییر حالت هستند. در نتیجه این قطعات می توانند سریع‌تر سوئیچ کرده و در هنگام سوئیچ کردن گرمای کمتری تولید کنند.

در حقیقت،‌ MOSFET‌های با RDS پایین در مقایسه با MOSFET‌های معمولی تا ۱۶درصد حرارت کمتری تولید می‌کنند.

استفاده از چوک‌های با هسته فریت

GIGABYTE در نسخه دوم مادربردهای با طول عمر بالای خود از چوک‌های گران قیمت‌تر با هسته فریت استفاده کرده است.

چوک‌های با هسته فریت شامل ترکیبی از اکسید آهن و دیگر عناصر فلزی هستند که می تواند انرژی را در فرکانس‌های بالا به مدت طولانی‌تری نسبت به چوک‌های با هسته آهنی رایج نگهداری کنند.

این مساله به این معنی است که تلفات توان در هسته این چوک‌ها کاهش یافته و تداخل‌های الکترومغناطیسی هم نیز کمتر خواهد بود. در نتیجه این تغییرات قابلیت اطمینان سیستم افزایش می‌یابد. علاوه بر این چوک‌های با هسته فریت در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم‌تر از چوک‌های با هسته آهنی‌ هستند.

استفاده کامل از خازن‌های حالت جامد

در نسل دوم مادربردهای با طول عمر بالا، شرکت GIGABYTE یک‌بار دیگر از خازن‌های حالت جامد استفاده کرده است.

این خازن‌های حالت جامد که توسط سازندگان معتبر ژاپنی تولید می‌شوند، می‌توانند ثبات، قابلیت اطمینان و طول عمر بسیار بالاتری را در هنگام استفاده‌های عمومی از PC ایجاد کرده و علاوه بر این توانایی‌های اورکلاکینگ را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند.

مادربردهای P۳۵/G۳۳ از GIGABYTE

نسل بعدی پلت‌فرم مادربردهای GIGABYTE بر پایه چیپ‌ست‌های جدید و کارآمد Intel P۳۵ و G۳۳ طراحی شده و کارایی بسیار بالایی را در هنگام انجام محاسبات پیچیده به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این با استفاده از قطعات با کیفیت بسیار بالا در طراحی نسخه دوم مادربردهای با طول عمر بالای شرکت GIGABYTE، مادربردهای سری P۳۵/G۳۳ دارای توانایی‌های فوق‌العاده در اورکلاکینگ بوده و قابلیت اطمینان و ثبات بسیار بالاتری را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند.

این مساله به علاقه‌مندان به بازی‌ها و یا کاربران حرفه‌ای کامپیوتر امکان می‌دهد تا به سیستم‌هایی با بالاترین میزان کارایی و اطمینان دسترسی پیدا کنند.