وضعیت بازار پیش از تابستان بازیهای الکترونیکی
بازار دیجیتال- چند سالی است که بازیهای الکترونیکی به عنوان یکی از پرمخاطبترین بخشهای بازار بزرگ فناوری اطلاعات شناخته میشوند و با توجه به وجود همیشگی تقاضای بالا در این صنعت، به نظر میرسد که هیچ وقت عطش آن در جهان کم نشود. بازیهای الکترونیکی که امروز علاوه بر مخاطبان جوان و نوجوان خود بزرگسالان را هم وسوسه میکنند تا قسمتی از زمان فراغت خود را به آن اختصاص دهند، هم در زمینه نرمافزاری و هم سختافزاری بازاری رقابتی ایجاد کردهاند که به سرعت پیشرفت میکند تا عطش بازی دوستان را سیراب کند.
با ورود Play station Sony در چند سال گذشته و در پی آن XBOX از مایکروسافت و فعالیتهای جدید Toshiba در این راستا، شاهد نقطه عطفی در بازار این سبک از بازیها بودیم.
به طوری که با ورود این کنسولها در بازار و با توجه به تقاضای بالای این محصول، تجهیزات جانبی آن نیز به طور گسترده وارد بازار داخلی شد تا این بخش از بازار فعالتر از گذشته به حرکت خود ادامه دهد.
ایجاد بازار رقابتی باعث شد تا در زمینه نرمافزاری کیفیت بازیهای الکترونیکی به بازیهای رایانهای نزدیکتر شود و از آن طرف نیز کمپانیهای ارائه کننده بازیهای کامپیوتری نیز امکان اجرای برخی از بازیهای پرطرفدار خود را به کنسولها دادند تا رقابت شدیدتر شود.
به مرور گستره این رقابت به تجهیزات جانبی بازیها نیز کشیده شد تا امروز به یکی از بخشهای قابل توجه بازار تبدیل شود.
در جدیدترین شاخص اعلام شده باشگاه فعالان بازار ICT (هفته دوم خرداد ۸۶)، برندهای قدیمی و فعالی همچون Sony, Genius و A۴Tech در کنار تنها برند ایرانی این حوزه یعنی FARASSOO در جایگاههای بالای جدول ایستادهاند تا در کنار رقیب بزرگ اما محروم شده از فعالیت شفاف در بازار کشور یعنی Logitech در این عرصه نیز رقابت سختی داشته باشند.
Genius که قبل از دیگران در این زمینه جدید و به شدت رو به رشد از بازار فعال شده است، با حفظ اعتبار قدیمی خود و با زنده کردن خاطرات کنسول بازی میکرو در نزد کاربران قدیمی با کسب شاخص ۱۸۸ محبوبترین برند بازار Gaming کشور است.
Sony نیز که با توجه به موارد ذکر شده یکی از محبوبترین برندهای تجهیزات و وسایل Gaming است و مقام اول این حوزه را در بازار جهانی داراست، در بازار ایران با شاخص ۱۴۵ سهم دوم را دارد.
اگر Sony بتواند از گزند انواع اجناس تقلبی با مارک سونی در بازار ایران خلاص شود و ضمنا پلی استیشن هم تا حدی موفقتر از گذشته عمل کرده و همچون اروپا و آمریکای شمالی در این بازار هم پرطرفدار شود حتما در شاخص بعدی جایگاه بهتری خواهد داشت.
در جایگاه سوم نیز A۴tech با شاخص ۱۱۹ قرار دارد که کیفیت محصولاتش در کنار قیمت نه چندان بالای آن و نیز فعالیت قدیمی این برند در بازار لوازم جانبی میتواند توجیه مناسبی برای حضورش در این جایگاه باشد.
اما آنچه که جالب توجه به نظر میرسد حضور برند ایرانی FARASSOO در جایگاه بالای جدول است که با شاخص ۱۱۸ در حالی در جایگاه چهارم و بسیار نزدیک به A۴Tech قرار گرفته است که مدت زمان زیادی از حضورش در عرصه تجهیزات بازی نمیگذرد.
Logitech نیز با همه مشکلات جدیدش برای فعالیت در ایران به جایگاه نه چندان درخور توجه، پنجم بسنده کرده است.
با توجه به اینکه شاخص هفته اخیر طرح، S&P برای اولین بار موضوع Gaming را مورد بررسی قرار داده است و همچنین تاثیر قابل توجه بازیهای رایانهای بر محصولاتی همچون کارتهای گرافیک، کیس و پاور، موس، کیبورد، گیم ویل و گیم پد، به نظر میرسد که تا شش ماه دیگر و اعلام شاخص جدید از طرف باشگاه، بازار شاهد ورود نامهای جدید با محصولاتی متنوعتر و رقابتهایی بس فشرده در این حوزه جدید باشیم به خصوص آنکه تابستان و فصل گرم بازیهای الکترونیکی با پایان امتحانات در راه است و حداقل در این باب جوجهها را باید آخر تابستان شمرد!
ارسال نظر