هر چه به اواخر هفته نزدیکتر می شویم‌ به تدریج بر حجم رخدادهای موجود در موبایل ایرانی افزوده می‌شود. بازار گوشی تلفن‌همراه همچنان آشفته بازاری جالب است. داستان افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه که به بهانه حمایت از تولید داخلی صورت گرفت، هر روز با خبرهای جدیدی همراه می‌شود.

در حالی که بنابر خبرهای منتشر شده بسیجی عمومی برای کنترل بازار و مبارزه با گوشی‌های قاچاق فعال شده است، اما از سوی دیگر به نظر می‌رسدقاچاقچیان گوشی تلفن‌همراه هم بیکار نبوده و هر روز به دنبال راه و روش‌هایی مختلف برای رجیستر کردن گوشی‌های ثبت نشده خود در بازار هستند. تا دیروز خبرهایی مبنی بر اینکه گوشی‌های نوکیا با تعویض یک قطعه سخت‌افزاری به راحتی وارد شبکه می‌شوند منتشر می‌شد. اما روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه با انتشار خبری مدعی شد که به تازگی با ورود یک دستگاه جدید که میانگین قیمت آن بین ۳۰تا۶۰میلیون تومان است تمامی گوشی‌های نوکیا به راحتی در شبکه مخابراتی کشور رجیستر شده و قابل استفاده می‌شود.از سویی دیگر به‌رغم آنکه مسوولان دولتی همچنان بر تعرفه ۶۰درصدی واردات گوشی تلفن‌همراه اصرار داشته و بر این باورند که مرغ فقط یک‌پا دارد، اما شنیده می‌شود که تعرفه واردات تلفن‌همراه قرار است از ۶۰درصد به ۱۵درصد کاهش یابد.اما به نظر می‌رسد این بار تصمیم کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه از سوی کمیسیون ماده ۲ اتخاذ شده که مقر اصلی آن در وزارت ارتباطات است.حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم‌ اعضای کمیسیون ماده ۲ از قدرت بیشتری برای آرام کردن اوضاع بازار برخوردار است یا تصمیم‌گیران اصلی طرح افزایش تعرفه در وزارت صنایع.خبر دیگر موبایل ایرانی باز هم به همان داستان همیشگی کیفیت آنتن‌دهی تلفن همراه باز می‌گردد. این بار و در اظهارنظری متفاوت، معاون امور مجلس وزارت ارتباطات مدعی شد که پیمانکاران شرکت ارتباطات سیار در عدم آنتن‌دهی موبایل دولتی مقصرند. مومن باا...، در حالی جی‌سی‌ها را عامل اصلی کیفیت پایین آنتن‌دهی اپراتور اول معرفی می‌کند که چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل کیفیت نامطلوب تلفن همراه انتقادات فراوانی را نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات وارد آورده و وزیر آی‌سی‌تی را به منظور توضیح به پاسخ پرسش‌های خود به مجلس کشانده بودند. با این حال به‌‌رغم آنکه مهلت پیمانکاران شرکت ارتباطات سیار برای راه‌اندازی چهارهزار و ۷۰۰سایت BTS اردیبهشت ماه سال ۸۵ به پایان رسیده بود، اما وزارت ارتباطات بارها زمان پایان قرارداد را تمدید کرده و به تازگی نیز آخر خردادماه سال ۸۴ را زمان نهایی اتمام این قرارداد اعلام کرده است.اما آخرین سورپرایز امروز مربوط به رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران است. وفا غفاریان بالاخره آب پاکی را روی دست مشترکان تلفن همراه دولتی ریخت و اعلام کرد: تعرفه مکالمات و ارسال پیام کوتاه اپراتور اول کاهش نخواهد یافت. غفاریان که در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن همراه این خبر را اعلام کرده، پیش از این گفته بود کاهش تعرفه مکالمات تلفن همراه و تعرفه پیام کوتاه برای ارسال به شورای اقتصاد در دست بررسی‌های کارشناسی قرار دارد.

وی در عین حال مدعی شد: ایران در زمینه تعرفه مکالمات و ارسال پیام کوتاه تلفن همراه در فهرست ارزان‌ترین کشورهای جهان قرار دارد.