بازار کامپیوتر داغ می‌شود

بازار دیجیتال- طی دو سال گذشته از تعداد کاربران خانگی کامپیوترهای PC در حالی کاسته شده است که اکثریت این کاربران به خرید کامپیوترهای شخصی و همراه روی آورده‌اند.

طرح: لیدا براتی

به‌رغم اینکه PCهای موجود در خانه‌ها سال‌ها است که در حال خاک خوردن هستند باز هم با ورود به بازارهای کامپیوتر و دیدن مانیتورها و کیس‌های جدید و جذاب تمایل به خرید سیستمی نو افزایش می‌یابد.

قطعات جدید کامپیوتر با کارآیی‌های بیشتر و قیمت‌هایی که نسبت به سال‌های گذشته کاهش قابل توجهی یافته‌اند، همگی انگیزه‌ای برای خریدی دوباره و ارتقای PC برای کاربران خانگی هستند.

این در حالی است که هم‌اکنون بیشترین خریدار PC شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی هستند چنانچه در اواسط هر سال که بودجه‌ها اختصاص پیدا کرده و به خصوص در پایان سال که بودجه باقیمانده باید بازپس گردانده شوند، این بازار از رونق فراوانی برخوردار می‌شود.

مانیتور Ferrari

Ferrari یکی از ماشین‌هایی است که بسیاری خواهان سوار شدن بر آن هستند. در این میان علاقه‌ای به لوگوی آن نیز وجود دارد.

استفاده از لوگوی برندهای معروف و پرطرفدار در محصولات کامپیوتری مانند لامبورگینی، فراری، پرادا، دی‌اندجی و غیره موجب جذب و افزایش خریدار شده است.

در بازار کامپیوتر تهران نیز این نوع محصولات طرفداران خاص خود را دارند. مانیتورهای جدید Acer با نام Ferrari از محصولاتی است که با دیدن آن تمایل به تعویض یا خرید مانیتور PC در برخی کاربران افزایش می‌یابد.

این مانیتورها در دو مدل ۲۰اینچ و ۱۷اینچ در بازار تهران موجود هستند.

مانیتور ۱۷اینچ فراری با قیمت ۴۳۰هزار تومان از کنتراست تصویر ۵۰۰:۱ و رزولوشن ۱۰۲۴×۱۲۸۰ برخوردار است و دارای دو اسپیکر استریو با قدرت ۲وات و قابلیت‌هایی از جمله ورودی آنالوگ، DVi، S-Video، AV-Composite و زمان پاسخ‌دهی ۸ms است.

مدل ۲۰اینچ این مانیتور نیز دارای اسپیکرهای استریو ۵وات و رزولوشن ۱۰۵۰×۱۶۸۰ و کنتراست تصویر ۸۰۰:۱ به همراه زمان پاسخ‌دهی ۱۶ms است.

این مدل با ریموت کنترل به قیمت ۷۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد.به گفته یادگاری یکی از فروشندگان بازار کامپیوتر پایتخت، مانیتورهای جدید سامسونگ با گارانتی یونیکام در مدل‌های۹۴۰BW و(۱۹ اینچ)، ۷۴۰BF و(۱۷ اینچ) و۷۲۰N و(۱۷ اینچ) در حال حاضر جزو پرفروش‌های این برند هستند که به ترتیب با قیمت ۲۹۵، ۲۷۵ و ۲۲۵ هزار تومان به فروش می رسند.

سی‌پی‌یو، مادربورد

سی‌پی‌یو و مادربورد از جمله قطعاتی هستند که در بازار از فروش بالایی برخوردارند و از سوی کمپانی‌های تولید کننده روز به روز مدل‌های جدیدتری از آنها با قابلیت‌های جدیدتر و بالاتر وارد بازار می‌شوند.

در این میان طی دو هفته گذشته به خصوص بعد از تعطیلات هفته گذشته قیمت‌ این قطعات که تحت تاثیر وقایع بازار کامیپوتر داخل و خارج هستند، اندکی افزایش یافته است.

به گفته منوچهر آقازاده قیمت سی‌پی‌یو‌های Doul Core و Full Cash بین ۲تا۳هزار تومان افزایش یافته است که علت اصلی آن در بازار تعطیلات و کاهش میزان عرضه این کالا در بازار بوده است.

در این میان به گفته فعالان بازار سی پی یوهای اینتل Xterime به مدل Core۲ QX۶۷۰۰ جزو پرفروش‌ترین سی پی یوهای بازار هستند که به قیمت یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان فروخته می‌شوند.

در بازار مادربورد نیز مارک‌های Intel، Asus، Gigabyte، Abit، Matrix، Asrock به چشم می خورد که به گفته برخی از فروشندگان مادربوردهای اینتل از فروش‌ بیشتری برخوردار هستند.

به گفته یادگاری از فروشندگان مرکز خرید پایتخت در سری مادربوردهای ABIT که چیپ ست‌های آن اینتل ایت مدل‌های AW۹DMAX و AW۹D به قیمت ۲۴۵ و ۲۰۵هزار تومان به همراه AB۹ و AB۹PRO به قیمت‌های ۱۳۱ و ۱۳۵هزار تومان با گارانتی یونیکام جزو پرفروش‌ها هستند.

در بین مادربوردهای ABIT با گارانتی شاب نیز مدل‌های KN۸ULTRA به قیمت ۶۶هزار تومان و KN۹ و KN۹S به قیمت ۷۵ و ۸۵هزار تومان جزو پرفروش‌ها هستند.

به گفته فعالان بازار کامپیوتر وضعیت این بازار که طی دو هفته گذشته با رکود مواجه بوده، با ورود قطعات جدید و آغاز فصل تابستان و افزایش متقاضیان خرید از رونق برخوردار می‌شود.