محققان «ای.بی.ام» نرم‌افزاری منتشر کردند که به مسوولان بهداشت عمومی کمک می‌کند از همه‌گیری بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزای مرغی و یا تب دانگ پیشگیری کنند. خبرگزاری فرانسه از سانفرانسیسکو به نقل از محققان گزارش داد، نرم‌افزار آی.بی.ام به نام «اسپشیوتمپورال اپیدمیولوژیکال مودلر» (STEM) به دانشمندان بهداشت عمومی سراسر جهان کمک می‌کند تا به همان روشی که هواشناسان مسیر توفان‌ها را پیش بینی می‌کنند، چگونگی شیوع بیماری‌ها را پیش‌بینی کنند.

«جوزف یاسینسکی» مهندس «مراقبت بهداشتی و علوم زیستی آی.بی.ام» گفت، STEM به مقامات بهداشت عمومی اجازه می‌دهد تا از شیوع یک بیماری مدل‌سازی کنند که این کار بسیار شبیه الگو برداشتن از یک توفان یا تندباد است. وی افزود، این

نرم افزار اجازه می‌دهد تا برای اشاعه یک بیماری خاص به اصطلاح «نقشه آب و هوای» بهداشت عمومی تهیه کرد. تا زمان حاضر، شبیه‌سازی شکل‌های احتمالی بحران بهداشتی در مقیاس جهانی دشوار بوده است اما STEMاین امکان را فراهم می‌کند.

به گفته «دان فورد» محققSTEM، نرم افزار منبع باز آی.بی.ام از طریق بنیاد غیرانتفاعی «اکلیپس» در دسترس دانشمندان، محققان و مراقبان بهداشت عمومی سراسر جهان قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار، شکل اصلاح‌شده نرم‌افزاری است که آی.بی.ام سه سال پیش آن را منتشر کرد.