پژوهش تازه موسسه IDC نشان می‌دهد که رشد بهره‌گیری از نرم‌افزارهای متن - باز به تنهایی در حال شتاب گرفتن است و بازار فروش این نرم‌افزار در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۸/۵میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش SG بر پایه این بررسی، بازار نرم‌افزارهای متن - باز در سال ۲۰۰۶ مبلغی برابر با ۸/۱میلیارد دلار بود و گمان می‌رود این رقم در چهار سال آینده، ۲۶درصد رشد داشته باشد.

این پژوهش اذعان می‌دارد کوشش‌های غیرمعمول برای گسترش و دگرگونی شرایط بازار نرم‌افزارهای متن - باز به عنوان یک کسب و کار جدی انجام گرفته است و این نوع نرم‌افزار روزبه‌روز بیشتر جای خود را در کسب و کارهای گوناگون باز می‌کند.

موسسه IDC اعلام کرده که با از میان برداشتن موانع گذشته، کسب و کار متن - باز در مرحله مهمی از رشد قرار گرفته است.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مالی بر روی نرم‌افزارهای متن - باز بسیار افزایش یافته است و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

پژوهش‌های IDC یکی از دلایل مهم رشد روزافزون این نرم‌افزارها را گرایش شرکت‌ها به کسب سود از راه اشتراک (subscription) به جای خرید مجوز بهره‌گیری از نرم‌افزار می‌داند.

موسسه IDC در این پژوهش اشاره کرده با آن که توزیع این نرم‌افزارها رشد روزافزون دارند، سود به دست آمده از این کسب و کار با روند کندتری در حال رشد است.