به دنبال گسترش اقدامات امنیتی بیومتریک متعدد که به منظور مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و تروریسم بین‌المللی در آلمان تدارک دیده شده، اثر انگشت دیجیتالی نیز علاوه بر عکس دیجیتالی به گذرنامه‌های این کشور افزوده خواهد شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، در تمامی ‌گذرنامه‌های جدیدی که از ماه نوامبر در آلمان صادر خواهند شد، دو اثر انگشت دیجیتالی در تراشه‌ای که در گذرنامه‌ها قرار گرفته، ذخیره خواهند شد.

براساس این گزارش در حالی که اثرانگشت‌ها در تراشه‌های گذرنامه‌ها ذخیره خواهند شد، عکس‌ها همچنان در پایگاه‌های داده مقامات محلی ذخیره می‌شوند و با تصویب قوانین جدید، پلیس و سایر مقامات دولتی به این پایگاه‌های داده دسترسی آنلاین خواهند داشت.

به گفته سخنگوی وزارت داخلی آلمان، این کشور برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، پایگاه داده مرکزی برای عکس یا اثرانگشت تمامی ‌شهروندان و خارجیان مقیم این کشور را نداشته و فعلا برنامه‌ای برای ایجاد آن ندارد.

بر اساس این گزارش دولت ‌آلمان قصد دارد در سال ۲۰۰۸، صدور کارت‌های شناسایی جدیدی را با ویژگی مشابه گذرنامه‌های فعلی آغاز کند و امیدوار است تا سال ۲۰۱۰ پایگاه داده مرکزی جدیدی داشته باشد که در آن اطلاعات تمامی ‌شهروندان و ساکنان این کشور، شامل اسم، تاریخ تولد و آدرس را گردآوری کند.