سی کشور آسیایی و خاورمیانه‌ای در زمینه پر کردن شکاف دیجیتالی بین کشورهای فقیر و ثروتمند از طریق اجرای طرحهای تحقیقاتی مشترک و تبادل تجربیات به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از سئول، این توافق در پایان ششمین اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیا ACDکه با حضور وزیران امور‌خارجه و دیگر مقامات بلندپایه ۳۰کشور آسیایی و خاورمیانه‌ای برگزار شد به دست آمد.

این اعضا در مورد تسریع تلاش‌ها برای ایجاد و یا بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به توافق رسیدند.

این کشورها همچنین در مورد حمایت از طرحهای تحقیقاتی و مطالعاتی مشترک فناوری اطلاعات بین کشورهای عضو و نیز ترغیب مشارکت نیرومند در زمینه آی‌تی در سطح دولتی و خصوصی متعهد شدند.

این اجلاس همچنین خواستار مبارزه با معضلات و مشکلات فناوری‌های جدیدی از جمله استفاده از اینترنت برای استخدام تروریست، حملات سایبر، دزدی آن‌لاین و اعتیاد به اینترنت شدند.

«رو جون هیونگ» وزیر اطلاعات و ارتباطات کره‌جنوبی در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس گفت، این کشور از تلاش در حمایت از کشورها در ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌ای پیشرفته و نیز ارائه خدمات دولت الکترونیک دریغ نمی‌کند.

«هان دوک سو» نخست وزیر کره‌جنوبی نیز از برنامه‌های آموزشی برای کارشناسان فناوری اطلاعات و یا اعزام جوانان داوطلب کارشناس اینترنت به کشورهای خارجی خبر داد.

وی افزود: این فاصله نباید به شکاف در فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی در بین اعضا تبدیل شود، شکاف اطلاعاتی بین کشورهای فقیر و ثروتمند در عصر دسترسی سریع به اطلاعات و فناوری ارتباطی پیشرفته بسیارچشمگیر است.

ششمین اجلاس کشورهای عضو گفت‌وگوی همکاری آسیایی موسوم به «ACD» روز سه‌شنبه با حضور وزیران خارجه و هیات‌های بلند پایه‌ای از ۳۰کشور آسیایی در سئول پایتخت کره جنوبی آغاز شد. اجلاس گفت‌وگوی همکاری آسیایی (Asian Cooperation Dialogue) نخستین بار در سال ۲۰۰۲میلادی در تایلندبرگزار شد.

ارتقای همگرایی بین کشورهای آسیایی، گسترش بازار تجارت و مالی آسیا، تبدیل آسیا به یک شریک توانمند برای تعامل با دیگر نقاط جهان و انتقال آسیا از یک قاره به یک منطقه تاثیرگذار در معادلات جهانی از جمله مهم‌ترین اهداف اصلی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی به شمار می‌رود.

جمهوری اسلامی‌ایران، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، میانمار، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، کامبوج، برونئی، مغولستان، بوتان، هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، عربستان، کویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی و بحرین ۳۰کشور عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی هستند.