ظرفیت، قیمت را تعیین می‌کند
مریم عسگری
با دوربین دیجیتال تند و تند عکس می‌گیری و با شوق از صفحه نمایشگر کوچک آن به عکس‌ها نگاه می‌کنی.

از وقتی این دوربین دیجیتال جدید را جایگزین دوربین آنالوگ سابق کرده‌ای با خیال راحت عکاسی می‌کنی و دیگر نتیجه عکاسی را به بعد از چاپ شدن عکس‌ها موکول نمی‌کنی.
کافی است تصاویر را که روی کارت حافظه دوربین دیجیتال ذخیره شده است روی کامپیوتر یا سی‌دی منتقل کنی و با دل سیر هر چقدر دوست داری عکس‌ها را در ابعاد بزرگ‌تری تماشا کنی. حتی می‌توانی این عکس‌ها را چاپ کنی.
کارت‌حافظه یا حافظه خارجی یکی از تجهیزاتی است که در وسایل مختلفی مانند دوربین دیجیتال، گوشی موبایل،mp3 player، mp4 player و... کاربرد دارد.
این کالا در نوع و ظرفیت‌های مختلفی در بازار موجود است که انواع M۲، SD، Min sd، Micro sd، MMC، MMC micro، CF و... از این جمله‌اند و هرکدام با توجه به ظرفیتی که دارند برای یک گروه کالا مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.
به عنوان مثال انواع CF و SD از کارت‌های حافظه موجود در بازار مخصوص دوربین‌های دیجیتال هستند که حافظه‌ای بین 1 تا 4گیگابایت داشته و بسته به ظرفیت حافظه و مارک این کالا از قیمت‌های مختلفی (بین 25 تا 70هزار تومان) برخوردارند.
M۲، micro SD، mini SD، mmC، mmC micro، minsDHC و... نیز از انواع معروف کارت‌های حافظه مناسب برای گوشی موبایل هستند که ظرفیتی بین ۲۵۶ تا ۲گیگابایت دارند.
طبق اعلام فعالان بازار،sand disk Transcene king ston، sony و patriot از مارک‌های اصلی کارت‌های حافظه در بازار به حساب می‌آیند که برندهای متفرقه هم‌نام این مارک‌ها نیز در بازار موجود است و قیمتی پایین‌تر از انواع اصلی این کالاها دارند.
سیلیکون پاور و ممونکس نیز جزو کارت‌های حافظه اصلی و گران‌قیمت بازار هستند که به همین دلیل از فروش چندانی برخوردار نیستند.
قیمت این کارت‌های حافظه حدود 10 تا 30هزار تومان بالاتر از سایر مارک‌های موجود در بازار است.
شالچی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ ایرانیان معتقد است، «طی سال‌های اخیر با ورود گوشی‌های موبایل دوربین‌دار، دوربین‌های دیجیتال و انواع mp۳player و mp۴ به بازار این کالا رونق زیادی یافته است و کاربران این کالاها درصدد تهیه کارت‌های حافظه پرسرعت با ظرفیت بالا برآمده‌اند.
البته کارت‌های حافظه با هر ظرفیتی برای یک کالا کاربرد دارد.
به عنوان مثال کارت‌های حافظه مناسب برای گروهی خاص از گوشی‌‌ها متفاوت هستند و ممکن است یک کارت حافظه به یک مدل گوشی نخورد.
فروشندگان، کارت‌های حافظه با ظرفیت یک گیگابایت را برای اکثر گوشی‌های جدید مناسب می‌دانند که قیمتی حدود 30 تا 40هزار تومان دارند.
علامه، یک فروشنده تجهیزات جانبی موبایل معتقد است، کارت‌های حافظه یک تا دو گیگابایتی M۲ برای گوشی‌های تقریبا جدید سونی‌اریکسون مانند W۲۰۰، W۸۸۰، K۵۵۰ و W۸۱۰i مناسب هستند.
این در حالی است که این کارت‌ها برای گوشی‌های موتورولا (حتی مدل‌های جدید) قابل استفاده نیستند.به گفته وی، کارت‌های 516 و 512مگابایتی SD برای گوشی‌های موتورولا مناسب هستند.
این فروشنده معتقد است، کارت‌های حافظه ۵۱۲مگابایتی SD برای مدل‌های قدیمی گوشی‌های نوکیا و کارت‌‌حافظه‌های یک و گاه دو گیگابایتی M۲ برای مدل‌های جدید نوکیا کاربرد دارند.
البته فروشندگان معتقدند، حافظه‌های 2گیگابایتی به علت توقف‌های مکرری که هنگام کار ایجاد می‌کنند چندان مناسب گوشی‌های نوکیا نیستند در گوشی‌های imate کاربرد بیشتری دارند.
در حال حاضر کارت‌های حافظه یک‌گیگابایتی جزو پرفروش‌ترین‌های بازار برای استفاده در گوشی موبایل هستند.
قیمت‌ کارت‌های حافظه 512مگا بایتی نیز در مارک‌های مختلف حدود 15تا25هزار تومان است. کارت‌های حافظه 4گیگا بایتی نیز که مدت زیادی از زمان حضور آنها در بازار نمی گذرد با قیمتی بالای 40هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند که در مدل‌های محدودی از گوشی موبایل‌ و دوربین‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کارت حافظه ۴گیگا بایتی Patriot سری SD از دسته این کالاها است که قیمتی حدود ۵۷هزار تومان دارد. قیمت کارت‌های حافظه این برند با حافظه‌های ۲و یک گیگا بایتی نیز به ترتیب حدود ۲۹و ۱۸هزار تومان است.
فروشندگان بازار، کارت‌های حافظه DVRS را جزو پرفروش‌‌ترین‌های بازار معرفی می‌کنند که 512مگابایت ظرفیت داشته و با قیمتی حدود 15هزار تومان به فروش می‌رسند.
کارت‌های حافظه سونی نیز جزو مارک‌های اصلی بازار هستند که بسته به میزان حافظه قیمت‌های مختلفی دارند.
به عنوان مثال قیمت‌ این کارت‌ها با حافظه‌های یک، 2 و 4گیگابایتی به ترتیب حدود 45، 70و 85هزار تومان است.
قیمت‌ کارت‌های حافظه متفرقه سونی نیز حدود ۲۵تا۵۰هزار تومان ارزان‌تر از نمونه‌های اورجینال این کالا است.
تازه‌واردهای بازار
مارک‌های کانن، توشیبا و ادونس جزو تازه‌واردهای بازار این کالا هستند که قیمت آنها نسبت به مارک‌های اصلی و قدیمی بازار حدود ۵ تا ۱۰هزار تومان بالاتر است.
ظرفیت این کارت‌های حافظه بین 512 مگابایت تا 4گیگا بایت است.
با ضمانت‌ یا بی‌ضمانت
طبق اعلام فعالان بازار، انواع مختلف کارت حافظه در کشورهای ژاپن، کره، چین و تایوان تولید می‌شوند که انواع کره‌ای این کالا از استقبال بیشتری برخوردار است.
به گفته‌ آنها، اکثر کارت‌های حافظه اصل در بازار با ضمانت و تمام کارت‌های حافظه متفرقه بدون ضمانت به فروش می‌رسند. به عنوان مثال، کارت‌های حافظه کینگ استون با ضمانت‌های مختلفی چون ایران‌گیت به فروش می‌رسند که این ضمانت‌ها از یک سال آغاز تا ۵سال ادامه دارد.
همچنین کارت‌های حافظه SONY و Partrioat با ضمانت شرکت‌های رهجو و فرآیند به فروش می‌رسند.
نوسانات قیمت
طبق اعلام گروهی از فعالان بازار، قیمت انواع کارت حافظه نسبت به سال گذشته در حدود 10 تا 20درصد کاهش یافته است که علت این امر کاهش قیمت جهانی این کالا عنوان شده است.
گروه دیگری از فروشندگان معتقدند این افت قیمت تنها شامل حال چند گروه خاص مانند M۲ شده است.
علت این امر، تازه وارد بودن این کالا در بازار عنوان شده است.
کارت‌های حافظه پرسرعت
سرعت عامل مهمی در انجام اکثر امور است و اکثر کاربران تجهیزات مختلف ترجیح می‌دهند یک نمونه پرسرعت را انتخاب کنند تا نمونه‌های کم سرعت و یا حتی معمولی.
در کارت‌های حافظه نیز سرعت ذخیره‌سازی عامل تعیین‌کننده‌ای در قیمت‌گذاری به شمار می‌رود. طبق اعلام فعالان بازار، کارت‌هایی با سرعت‌های چند برابر دارای قیمت بالاتر نسبت به کارت‌های با سرعت پایین و یا متوسط هستند به عنوان مثال، کارت‌های حافظه یک‌گیگا بایتی با سرعت‌های مختلف چون X۴۰،X۶۰،X۸۰ قیمتی حدود ۷۰ تا ۶۰ و گاه ۲۵‌هزار تومان دارند.
یکی از فعالان بازار معتقد است اکثر شرکت‌های تولیدکننده کارت حافظه دوربین، اقدام به تولید کارت‌های حافظه High speed کرده که قادر هستند در یک‌ثانیه 4 عکس ذخیره کنند. به گفته این فروشنده، قیمت این کارت‌های حافظه حدود 10 تا 25‌هزارتومان بالاتر از کارت‌های فاقد این ویژگی است.
کارت حافظه کوچک ولی کارآمد را در دستگاه کارت خوان قرار داده و با لذت به عکس‌ها نگاه می‌کنی.
به خود می‌گویی، واقعا گسترش علم و تکنولوژی کمک شایانی به بشر کرده است تا از ابزارهای کوچک استفاده‌های بزرگ کند.