باشگاه خبرنگاران بدون مرز هشدار داد که ممکن است تحقیقات مایکروسافت درباره شرح وضعیت کاربران به ایجاد ابزارهایی منتهی شود که در شناسایی و سرکوبی مخالفان به دولت‌ها کمک می‌کنند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان، محققان آزمایشگاه مایکروسافت در پکن در کنفرانسی در کانادا به شرح تحقیقاتی پرداختند که هدف آن امکان پیش‌بینی سن و جنسیت کاربران وب براساس وب‌سایتی است که از آن بازدید می‌کنند.

براساس این گزارش الگوریتم جدید این محققان در ۸۰‌درصد موارد جنیست و در ۶۰‌درصد موارد سن کاربران را به درستی تشخیص می‌دهد و به گفته محققان مایکروسافت پیش‌بینی‌هایی نظیر این مورد به شخصی‌سازی برنامه‌های وب و تبلیغات آنلاین بهتر کمک می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران بدون مرز که مقر آن در پاریس است، نه تنها به خود تحقیقات بلکه به محلی که تحقیقات در آن انجام می‌شود اعتراض کرده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: فناوری‌های که مایکروسافت در حال کار روی آن است، امکان به دست آوردن اطلاعات کاربران بدون اطلاع آنها را می‌دهد و چنین فناوری‌هایی به ایجاد برنامه‌هایی که امکان شناسایی مخالفان دولت‌ها را دارند منتهی می‌شوند و انجام چنین تحقیقات حساسی در کشوری مانند چین که شماری از شهروندان آنها به خاطر ارسال برخی مطالب در زندان به سر می‌برند، غیر قابل قبول است.

براساس این گزارش محققان مایکروسافت اعلام کرده‌اند که کار خود را بر روی مشخصات دیگری مانند اشتغال، سطح تحصیلات و محل کاربران توسعه خواهند داد که این امر نگرانی گروه خبرنگاران بدون مرز را بیشتر کرده است.