افزایش شمارگان مطبوعات جهان در عصر رسانه‌های الکترونیکی

در گزارش اتحادیه جهانی روزنامه‌ها «دبلیوای ان» آمده است با وجود افزایش و گسترش روزافزون رسانه‌های دیجیتالی و الکترونیکی، مطبوعات جهان در سال ۲۰۰۶از نظر شمارگان ۲/۳درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته، در حالی که میزان فروش مطبوعات در جهان ظرف ۵سال گذشته ۹/۵درصد رشد داشته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیپ‌تاون، در این گزارش همچنین به افزایش عواید مطبوعات در زمینه چاپ و انتشار آگهی‌های تبلیغاتی اشاره و تصریح شده که درآمد مطبوعات از محل آگهی‌ها ۳/۸درصد در سال گذشته افزایش یافته‌است.

در ادامه این گزارش آمده‌است که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ در آمد مطبوعات جهان از محل چاپ و انتشار آگهی‌های تبلیغاتی ۱۵/۸درصد افزایش داشته است.

در ادامه گزارش اتحادیه جهانی روزنامه‌ها خاطرنشان شده که روزنامه‌های جهان از نظر شمارگان از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۶ به میزان ۱۴/۸درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش، «تیموتی بالدینگ»، رییس اتحادیه جهانی روزنامه‌ها یادآور شده ‌است: «روزنامه‌ها پابرجا هستند و برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان رسانه برتر نزد میلیون‌ها تن از مردم جهان، از تلاش مستمر دست نکشیده‌اند».

بالدینگ افزوده است: «در حالی که رسانه‌های دیجیتالی هر روز وسعت و قدرت بیشتری می‌یابند، این مساله قابل توجه و تامل است که رسانه‌ای چاپی مانند روزنامه هنوز جایگاه برتر خود را برای اکثریت خوانندگان خبر در سراسر جهان که همچنان خواهان کسب اطلاع از رویدادهای جهان هستند، حفظ کرده‌است.

در بخشی از این گزارش آمده است که آمریکای شمالی تنها منطقه‌ای از جهان است که فروش روزنامه در آن کاهش یافته و از نظر شمارگان مطبوعات آمریکا در سال گذشته ۱/۹درصد و ظرف ۵سال گذشته ۵درصد نزول کرده است.