از گوتنبرگ تا HP

بازار دیجیتال - صدای قژقژ بلند و گوشخراش پرینتر سوزنی قدیمی اعصابت را به هم ریخته است. مدت‌ها است در فکر تعویض این چاپگر قدیمی با یک نمونه پیشرفته و رنگی هستی! اما ... امان از بی‌پولی، امان از وقت تنگ و امان از ...

از زمانی که گوتنبرگ (مبتکر ماشین چاپ) این صنعت بزرگ را بنیان نهاد، بیش از پنج قرن می‌گذرد. طی این سال‌ها صنعت چاپ تحولات عظیمی را در زمینه‌های مختلف زندگی بشر ایجاد کرده است و دستگاه‌های پیشرفته چاپ که جایگزین ماشین‌های غول‌پیکر و پرسروصدای چاپ شده‌اند خدمات گوناگونی را به انسان ارائه داده‌اند.

چاپ عکس، پوستر، متون و مطالب مختلف و ... اموری هستند که دستگاه‌های چاپ به خوبی از عهده آنها برمی‌آیند و پاسخگوی نیاز مردم هستند. این عوامل باعث شده‌اند تا امروزه اکثر دارندگان کامپیوتر یک نمونه قدیمی و یا پیشرفته و حرفه‌ای از دستگاه‌ چاپگر را در اختیار داشته باشند و ترجیح دهند چاپ عکس و یا مطالب مورد نیاز را به یک چاپگر خانگی محول کنند تا دفاتر فنی چاپ و نشر. اگر سری به خیابان ایرانشهر، پاساژ رضا و پاساژ پایتخت بزنید شاهد حضور مارک‌های مختلف چاپگر در بازار خواهید بود.

Dell, Samsung, Epson, canon, HP, Konica minalta و Xerox از مارک‌های مختلف چاپگر در بازار هستند که در این بین مارک‌های Canon, HP و Epson سهم قابل توجهی از بازار خرید و فروش این کالاها را به خود اختصاص داده‌اند.

هر مدلی را بهر کاری ساختند...

احمد نراقی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در خیابان ایرانشهر در مورد انواع چاپگر می‌گوید: «در حال حاضر چاپگر در انواع مختلی چون، سوزنی، جوهرافشان، لیزری و چند کاره در بازار موجود است که هر کدام بسته به نوع کارکرد و قابلیت‌هایی که دارند از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند.

به گفته وی، چاپگرهای سوزنی جزو با دوام و قدیمی‌ترین چاپگرهای موجود در بازار هستند که امروزه نسبت به سایر مدل‌های چاپگر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و غالبا از آنها در فروشگاه‌ها یا ادارات برای درج فاکتور و تهیه صورتحساب استفاده می‌شود.

فروشندگان معتقدند، مارک EPSON تنها برند موجود از چاپگر‌های سوزنی موجود در بازار است که دو مدل LQ۳۰۰ و LQ۲۱۸۰ جزو پرفروش‌ترین‌های بازار چاپگر‌های سوزنی هستند.

قیمت این چاپگر‌ها به ترتیب حدود ۱۶۵ تا ۱۷۰ و ۵۶۵ تا ۵۸۰هزار تومان است.

سروش، یک فروشنده چاپگر نیز در مورد چاپگر‌های جوهرافشان و لیزری می‌گوید: چاپگرهای جوهرافشان که با قطرات ریزجوهر از طریق روزنه‌های کوچک (هد) و بدون تماس با کاغذ، تصاویر و مطالب را چاپ می‌کنند، نسبت به چاپگر‌های لیزری و چندکاره سرعت و قیمت کمتری دارند و استفاده از آنها در چاپ تصاویر مقرون به صرفه است. اما اگر هدف از خرید چاپگر چاپ صفحات متنی باشد، این چاپگر‌ها گزینه مناسبی نیستند، چرا که پس از مدت کوتاهی کاربران چاپگر‌های جوهرافشان ناچار به شارژ مجدد کارتریج می‌شوند.

به گفته وی، در حال حاضر چاپگرهای رنگی HP و Epson جزو پرفروش‌ترین‌های بازار چاپگرهای جواهر افشان هستند که چاپگرهای برند HP با قیمتی حدود ۳۳ تا ۲۲۰هزار تومان و چاپگرهای مارک Epson با قیمتی حدود ۷۵ تا ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

با گشت و گذار و پرس‌وجو در بازار چاپگر متوجه می‌شویم، در انواع معمولی این چاپگرها، چهار کارتریج به رنگ‌‌های آبی، قرمز، زرد و مشکی وجود دارد، اما انواع حرفه‌ای این چاپگرها، در مصارفی مانند چاپ تصاویر، علاوه بر چهار رنگ فوق، از رنگ‌های قرمز روشن و آبی روشن نیز برای ارتقای سطح کیفی تصاویر بهره می‌برند.

چاپگر smart HP photo۳۸۵ که مناسب چاپ عکس است و قیمتی حدود ۱۷۵ تا ۱۹۰هزار تومان دارد از دسته چاپگرهایی است که کارتریج آن دارای ۶ رنگ است.

مدل‌های ۱۶۰۰، ۴۲۰۰ و ۵۲۰۰ از چاپگرهای canon نیز در رده‌های بعدی فروش چاپگرهای جوهرافشان هستند که به ترتیب قیمتی حدود ۴۸، ۱۱۰ و ۱۲۵هزار تومان دارند.

نوع سوم چاپگرهای موجود در بازار، چاپگرهای لیزری هستند که با استفاده از تکنولوژی لیزر و پودرهای تونر، فرآیند چاپ را سریع‌تر انجام می‌دهند و برای انجام اموری که سرعت چاپ، اهمیت زیادی در آنها دارد استفاده می شوند. این چاپگرها در مقایسه با انواع جواهر افشان گران‌تر هستند، اما در مقابل هزینه شارژ تونر آنها نسبت به کارتریج چاپگرهای جوهرافشان کمتر است. از این رو انواع سیاه و سفید این چاپگرها برای چاپ متون و اسناد در محیط‌های اداری و مدل‌های رنگی برای مصارف حرفه‌ای و گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.شعاعی یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری، قیمت چاپگرهای لیزری HP که در دو نوع سیاه و سفید و رنگی در بازار موجود هستند را حدود ۱۱۰هزار تا ۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان اعلام می‌کند و معتقد است: «در بازار خرید و فروش چاپگرهای لیزری، شرکت سامسونگ در کنار سایر تولیدکنندگان مطرح در این زمینه مانند HP و CANON فعالیت می‌کند.»

به گفته وی، مدل‌های N۶۰۰CLP,ML۱۶۱۰ سامسونگ که به ترتیب با قیمتی حدود ۹۵ و ۵۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند، جزو ارزان‌ترین و گران‌ترین‌های برند سامسونگ هستند.

چاپگرهای چند کاره (سه کاره و چهار کاره) که در انواع لیزری و جوهرافشان در بازار موجود هستند، دسته دیگری از چاپگرها هستند که علاوه بر انجام عملیات چاپ، قابلیت استفاده به عنوان اسکنر، دستگاه فاکس، کپی و تلفن را نیز دارند.

Samsung,HP و Canon از برندهای معروف تولیدکننده چاپگرهای چند کاره هستند.

طبق اعلام فروشندگان، چاپگرهای چندکاره سامسونگ با قیمتی حدود ۱۱۰ تا ۶۱۰هزار تومان و چاپگرهای چند کاره کانن به ترتیب با قیمتی حدود ۷۷ تا ۳۸۵هزار تومان به فروش می‌رسند. چاپگرهای چندکاره HP نیز با قیمتی حدود ۷۲ تا ۴۳۵هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. چاپگرهای پلاتر نیز که مخصوص چاپ متری تصاویر هستند دسته دیگری از چاپگرها هستند که قیمتی حدود ۲میلیون و ۸۵۰هزار تا ۲۰میلیون تومان دارند.

فروشندگان، مدل ۵۱۰۰ از چاپگرهای پلاتر HP را جزو پرفروش‌های بازار می‌دانند که قیمتی حدود ۲میلیون و ۸۵۰هزار تومان دارد.

نسل جدید چاپگرها

چاپگرهای سه بعدی، از جدیدترین چاپگرهایی هستند که به تازگی وارد بازار شده‌اند و تصاویر سه بعدی خلق می‌کنند.شرکت Z به عنوان تولیدکننده چاپگرهای سه‌بعدی این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا با قرار دادن ذرات پودر جوهر، تصاویر سه بعدی تولید کند.فعالان بازار معتقدند این چاپگرها هنوز وارد بازار داخلی نشده‌اند و به احتمال زیاد طی ماه‌های آتی شاهد حضور این چاپگرها در بازار ایران خواهیم بود.

توجه، توجه

در هنگام انتخاب یک چاپگر، خریداران بهتر است علاوه بر توجه به قیمت چاپگر، به پارامترهای دیگر نظیر سرعت و کیفیت چاپ، اندازه چاپ، دقت چاپ، امکانات، ظرفیت و نوع کارتریج و... توجه کنند.همچنین شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش چاپگر را مورد بررسی قرار داده و در مورد قیمت دقیق فروش آن اطلاعات کافی را کسب کنند.چرا که این کالا در فروشگاه‌های مختلف با قیمت‌های گوناگون به فروش می‌رسد. فعالان بازار، علت این امر را رقابت بین فروشندگان ذکر می‌کنند.

نوسانات قیمت

فعالان بازار معتقدند، نوسانات ارزی تاثیر عمده‌ای بر قیمت فروش انواع چاپگر می‌گذارد. چرا که اغلب چاپگرهای موجود در بازار وارداتی بوده و یا در ایران مونتاژ می‌شوند.

به عنوان مثال چاپگرهای Epson و sharp توسط شرکت مادیران مونتاژ می‌شوند و قطعات این چاپگرها وارداتی است. ورود مدل‌های پیشرفته و جدید به بازار نیز عامل دیگری است که باعث افت قیمت مدل‌های قدیمی‌تر می‌شود.فروشندگان تجهیزات کامپیوتری، قیمت انواع چاپگر را طی ۶ماه گذشته تقریبا ثابت اعلام کرده‌اند و معتقدند تغییر محسوسی در قیمت این کالا مشاهده نشده است.

صفحه چاپی، با کیفیت بالای تصویر، آرام و بی‌صدا، از زیر نور رنگین چاپگر جدید خارج می‌شود. عکس را در دست می‌گیری و با شوق می‌گویی: «تازه از تنور دیجیتالی تصویر درآمده ...»