گروهی از دانشمندان ایتالیایی موفق شدند، قویترین سیستم ارتباطات بی‌سیم را با پوشش ۳۰۰کیلومتر ساخته و یک رکورد جهانی در عرصه اتصال به اینترنت از طریق شیکه بی‌سیم را به نام خود به ثبت برسانند. به گزارش مهر، دانشمندان لابراتوار ایکسم دانشگاه پلی تکنیک تورینو با استفاده از ۳۸۶ رایانه قدیمی، سیستم‌عامل لینوکس و جدیدترین «وای‌مکس» تا فاصله ۳۰۰کیلومتری به اینترنت متصل شدند.

سیستم‌های بی‌سیم «وای فای» معمولی تنها می‌توانند تا فاصله ۲۲۰کیلومتری را پوشش دهند اما شبکه جدید بی‌سیم «وای‌مکس» می‌تواند بیش از ۶۰کیلومتر به این مسافت بیفزاید.

این پروژه در یک رقابت بین‌المللی بین لابراتوارهای تحقیقاتی در عرصه ارتباطات بی‌سیم با هدف دستیابی به بیشترین فاصله اتصال به اینترنت مطرح شد.

براساس گزارش خبرگزاری ایتالیا، پیش از ثبت این رکورد، بهترین نتیجه‌ای که از اتصال بی‌سیم به‌دست آمده، اتصال بی سیم به اینترنت با سرعت چهار مگابیت برثانیه در یک فاصله ۲۰۰کیلومتری بین قبرس و لبنان است. این درحالی است که با این سیستم جدید، اتصال به اینترنت در فاصله ۲۹۵کیلومتری با سرعت ۲۰مگابیت بر ثانیه میسر شد و قرار است به زودی این سیستم تا فاصله ۳۴۰ کیلومتری را هم پوشش دهد.