نویسنده: علیرضا شیرازی *

منبع: وبلاگ نویسنده

روبات‌ها علیه وبلاگ‌های فارسی - ماجرای شبیه داستان‌ها و فیلم‌های علمی و تخیلی است، اگر در این داستان‌ها روبات‌هایی با قدرت و اختیارات زیاد وجود دارند در ایران ماجرایی مشابه، ولی واقعی علیه وبلاگ‌ها و سایت‌ها در حال رخ دادن است. در ماه‌های گذشته مخابرات نصب و آزمایش سیستم جدیدی برای فیلترینگ را آغاز کرده است که بخشی از آن روباتی نرم‌افزاری است که صفحات دیده شده توسط کاربران را بازنگری کرده و با معیار و الگوریتم‌های تعریف شده موضوع محتوای صفحه دیده شده که می‌تواند یک سایت یا وبلاگ باشد را تشخیص داده و البته با درجه بندی خاصی در صورتی که محتوای وبلاگ را غیر اخلاقی یا تخلف تشخیص دهد مستقیما آن را مسدود می‌کند.

اما این روبات نرم‌افراری و به خصوص الگوریتم‌ها و معیارهای تعریف شده برای آن بی اشکال نبوده و در نتیجه تعداد زیادی وبلاگ که محتوای آنها مشکل خاصی نداشته است نیز مسدود شده‌اند. در عین حال معیارهای جدیدی جهت تشخیص تخلف برای این روبات تعریف شده است که کاربران ایرانی تاکنون از آن آگاه نبودند و برای مثال لینک به سایت‌ها یا وبلاگ‌های فیلتر شده (که می‌توانسته به دلایل سیاسی یا قضایی یا به صورت موقت صورت گرفته باشد) نیز یکی از معیارهای مهم تشخیص تخلف است که نویسندگان وبلاگ‌ها یا مدیران سایت‌ها از آن آگاهی ندارند و ممکن است به همین دلیل سایت یا وبلاگ آنها فیلتر شده باشد.

همچنین قابل تصور است که روبات تشخیص سایت‌ها و وبلاگ‌های متخلف می‌تواند اشتباهات زیادی در تشخیص موضوع محتوای یک سایت داشته باشد و منصفانه است که سایت‌ها یا وبلاگ‌هایی که توسط این سیستم به عنوان سایت متخلف شناخته شده است، حداقل توسط نیروی انسانی مورد بازنگری دقیق صورت گیرد و نه آن که سیستم نرم‌افزاری مستقیما آدرس مذکور را مسدود کند.

در صورتی که اصلاحاتی در معیارهای نرم‌افزاری این روبات صورت نگیرد می‌توان انتظار محدودیت جدیدی را برای وبلاگ‌های فارسی و سایت‌های اینترنتی داشت که به دلیل نقص نرم‌افزاری و البته در کمال خونسردی وبلاگ‌های زیادی را که دارای تخلف خاصی نیستند مسدود کند و تهدیدی برای جامعه مجازی باشد.

مدیر سرویس دهنده وبلاگ بلاگفا