پاسخ ردهت به پروژه «آغاز فروش» ناول

ردهت اکسچنج (RHX) بخشی از حلقه پخش نسل بعدی پایگاه لینوکس است که قرار بود به طور رسمی از دهم ماه مه در نشست ردهت ارائه شود. اکسچنج کوششی برای ساده‌سازی لینوکس ردهت برای کاربران نهایی بود تا بتوانند ده‌ها هزار برنامه جانبی فروشندگان را به طور مستقیم از ردهت تهیه کنند. این کار در واقع پاسخی به نوآوری تازه شرکت ناول که رقیب سنتی ردهت در عرضه لینوکس است، محسوب می‌شود. جاستین استینمن (Justin Steinman) مدیر بازاریابی محصولات لینوکس، درباره RHX به internetnews.com گفت: «آنها کاری را انجام می‌دهند که ما در گذشته انجام داده‌ایم، تنها با کمی تفاوت. من در واقع پیشنهاد داده‌ام که از راه نامساعدی در حال انجام آن هستند.»

در برنامه «آغاز فروش» (Market Start) شرکت ناول، فروشندگان نرم‌افزارهای مستقل (ISV) به شبکه‌های توزیع‌کننده و سرویس‌دهنده این شرکت معرفی می‌شوند. این کار هیچ هزینه‌ای برای فروشنده‌ها در بر ندارد. تنها ناول از این فروشندگان نرم‌افزار می‌خواهد تا هماهنگی نرم‌افزارهای‌شان را بر روی SuseLinux تایید کنند.

بنا به گفته‌های استینمن، ناول از این طرح بهره فراوانی می‌برد، زیرا با این کار نرم‌افزارهای بسیاری که با Suse هم‌خوانی دارند، معرفی می‌شوند.

ISVها به دلیل دسترسی به کانال‌های پخش و فروش ناول پیروز می‌شوند و شبکه‌های فروش ناول به سبب داشتن محصول‌های بیشتر برای فروش، برنده می‌شود.

استینمن گفت: «ردهت توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان نرم‌افزار را از معامله خارج می‌کند. آنان از کاربر نهایی می‌خواهند تا به طور مستقیم به RHX بیاید و این به نظر من به معنای خروج سازندگان و فروشندگان مستقل از معامله است.»